dinsdag 21 augustus 2012

Hot Club du Paris - deel 2

Donderdagochtend vertrokken we in alle vroegte voor ons reisje naar Parijs. Buurman Jan had aangeboden ons naar het station te brengen, wel tof natuurlijk, temeer omdat hij op dezelfde dag moest werken. Om kwart voor zes waren we bij Den Haag CS, waar we even later een trein richting Rotterdam namen, want van daaruit vertrekt de Thalys.

Het werd een snelle reis met geriefelijke zitstoelen en meteen al een ontbijtje. Wij hadden eerste klas gereserveerd, niet zozeer uit behoefte aan comfort of vanwege een aanval van snobisme, maar op advies van de Treinreiswinkel omdat het - met mijn seniorenkorting - maar een of twee euro duurder bleek dan een 'normale' reis met de tweede klas. Het is ons prima bevallen.

Twee-en-een-half uur later kwamen we aan op het Gare du Nord. Wij pakten meteen de metro naar Luxembourg. Bij het Jardin de Luxembourg kwamen we boven de grond, van daaruit was het nog maar vijf minuten lopen naar ons hotel (Excelsior) in de Rue Cujas.

De eerste wandeling was uiteraard naar dat befaamde Jardin de Luxembourg. Het wordt in alle reisgidsen het mooiste park van Parijs genoemd, iets dat ik alleen maar kan beamen. De dagen erna zou ik daar elke ochtend mijn rondjes lopen, zoals eerder gezegd met veel andere lopers en loopsters van allerlei niveaus. Iedere keer kom je weer dezelfde gezichten tegen, de ene wat eerder, de andere keer wat later. Hoe dan ook was het heerlijk lopen daar,  de eerste dag 75 minuten, op zaterdag en zondag een uurtje. Alleen de laatste (maan)dag kwam er niet zoveel van rennen, toen heb ik eigenlijk alleen maar foto's gemaakt van de vele beelden die in het park staan.

We vervolgden onze wandeling en bereikten via de Sorbonne (zoals algemeen bekend Frankrijks oudste universiteit) de Rue Soufflot. Daar keken we uit op het indrukwekkende Panthéon. Langs de Mairie via de Rue de Clotaire naar de Rue des Fossés St-Jacques, de Rue de l'Estrapade naar het leuke pleintje Place de la Contrescarpe. van daaruit loop je door een van de leukste straten van Parijs, de Rue Mouffetard, een straatje dat helemaal naar beneden loopt (of naar boven, het ligt er maar aan van welke kant je de straat inloopt).  In deze straat zouden we de komende dagen veel uit eten gaan, telkens op een andere locatie.

Het werd inmiddels tijd voor een korte onderbreking, op een van de talrijke gezellige
buitenterrasjes dronken we iets en bestelden we een klassieke Croque Monsieur, ook al eeuwenlang een traditioneel Parijse lunch-hap. Van bijna alle Franse maaltijden heb ik een shotje gemaakt. Je bent tourist of je bent het niet....

De volgende bezienswaardigheid was het Jardin des Plantes, die we via de Moskee van Parijs bereikten. De droogte had goed huisgehouden, niettemin stonden er nog heel wat planten in bloei. Ongetwijfeld mede dankzij het overvloedig irrigeren. Onder al dat moois zagen we enkele bijzondere lotusbloemen, roze of wit, waarvan de merkwaardig afgeplatte stamper een heleboel oogjes lijkt te bevatten zodat het er, ontdaan van bloembladeren, uit ziet als een buitenaards wezen.

Minder buitenaards waren de groene kikkers die in een van de vijverbakken lagen te genieten van de zon. Ze waren weliswaar wat bruin uitgeslagen, kennelijk zijn ze vergeten zich in te smeren. Over dieren gesproken: de dierentuin hebben we ditmaal niet bezocht. In plaats daarvan liepen we via de Quai Saint-Bernard tot aan de Pont de Sully.

Een wandeling langs de Seine en de Notre Dame volgde, dit is weer een van de klassieke dingen die je nooit nalaat in Parijs, hoe vaak je die gang ook hebt gemaakt. Mooi uitzicht over de rivier en de bruggen, bruidspaartjes die zich daar 'op de mooiste dag van hun leven' laten vereeuwigen, muzikanten die fraaie jazzy klanken aan hun instrument weten te ontlokken. Niet dat het er overal langs de Seine zo romantisch is: de clochards maken nog altijd deel uit van het straatbeeld evenals de zogenaamd doofstomme zigeunermeisjes die zich hevig aan je opdringen om je een lijst te laten ondertekenen. Waarna het uiteraard dokken geblazen is. En je weet soms niet hoe snel je de overdekte passagetunneltjes moet doorlopen vanwege de doordringende urinestank die daar hangt.

Na veel omzwervingen keerden we uiteindelijk terug in de Rue Mouffetard waar we na enig zoeken en heen-en-weer geloop terecht kwamen in een restaurantje dat vooral door Fransen werd bezocht. Dat is meestal een goed teken. En inderdaad hebben we er, ondanks dat we de gestoofde vis met blanke saus wat flauwtjes vonden smaken, prima gegeten.  Daarmee was de eerste dag afgesloten.

Zoals beloofd zal ik niet elke dag zo uitvoerig verslaan. Misschien dat ik de foto's in secties onderbreng zodat ik daar zonder - de van mij gebruikelijke - omhaal van woorden naar kan linken.