vrijdag 5 oktober 2012

Afscheid Tineke


In dit persoonlijk weblog heb ik het zelden over mijn werk, maar voor activiteiten op het personele vlak (uitjes e.d.) maak ik soms een uitzondering. En ook voor een gebeurtenis zoals deze gisteren plaatsvond.

Gistermiddag nam Tineke Bahlmann namelijk officieel afscheid als voorzitter van het Commissariaat voor de Media. Voor wie niet weet wie zij is: Tineke, hoogleraar economie en lid dan wel voorzitter van een aantal commissariaten, behoort tot Neerlands topvrouwen: zij staat steevast hoog in de top 5 van machtigste vrouwen van Nederland. Als persoon is zij zeer toegankelijk, attent en vriendelijk, bescheiden en wars van kouwe drukte. Iemand die spiritueel is, oprecht van kunst in de breedste zin des woords houdt, ingesteld is op schoonheid en harmonie, iets waar zij in al haar contacten naar streeft en ook in organisaties op aanstuurt.

Het organisatieteam - mijn collega's  Anita, Anita en Jim - hadden wel een heel aparte locatie voor het afscheid uitgekozen: het pas gerestaureerde sanatorium 'Zonnestraal' in Hilversum, een in architectonisch opzicht een van de interessantste bouwwerken van ons land met een bijzondere geschiedenis. Wie wil, leze het verhaal op Wikipedia.


Er was een receptie waar onder andere relaties van de omroep, het ministerie en medewerkers van het Commissariaat aanwezig waren. Er waren toespraken en cadeaus van directe collega's, de nieuwe DG Cultuur, enzovoorts.

 
Het geheel werd muzikaal omlijst door een combo geleid door de befaamde jazz-pianist Peter Beets op vleugel en zang van Kim Hoorweg, de veelgeprezen jeugdige jazz-vedette, wellicht dè opvolgster van Rita Reys.

Zelf heb ik ook met een aantal mensen gepraat uit mijn OCW-verleden, het was in ieder geval erg gezellig. Ook met Kim had ik een kort praatje over haar zingen en overige passies, tekenen en schilderen.

Na de receptie was er in het restaurant en een ander gebouw van het Zonnestraal-complex een etentje voor Tineke, haar man, haar directe collega's Madeleine, Eric en oud-collega Inge Brakman en de overige medewerkers van het Commissariaat. Ook hier waren er toespraken en cadeautjes, waaronder een fles met gouden (chocolade)munten die dezelfde avond aan het eind van de regenboog was gevonden. Toepasselijk, want Tineke was voorzitter maar had ook  het financiële toezicht in haar portefeuille. Zelf was mij gevraagd om 'iets te tekenen'. Dat heb ik graag gedaan, het resultaat is ingelijst en kon ik zelf met een toelichtende toespraak vooraf aan de afscheidnemende overhandigen. Het werd wel gewaardeerd, mocht ik een keer in Linschoten lopen dan kon ik langskomen om te kijken hoe het 'er bij' hangt.

Aan het eind van de avond werden collega's Desi, Jim en ik door Mariska van Lingen afgezet bij station Hilversum - dat toch nog op aanzienlijke afstand van Zonnestraat ligt - waar we de trein naar resp. Amsterdam en Utrecht namen. De mooie avond werd wat mij betreft afgesloten met een busrit en vervolgens een korte wandeling naar huis. Na 22.00 uur rijden er vanaf Den Haag CS namelijk alleen maar (pendel)bussen naar de stad, zelf heb ik de bus richting Kijkduin genomen. Hoe dan ook was ik rond één uur thuis. 

Geen opmerkingen: