vrijdag 5 april 2013

Lente... Waar blijf je?!

Misschien wel even leuk om deze foto te plaatsen. Deze is op dezelfde dag als vandaag, op 5 april dus, gemaakt. Maar dan in 2011.

Normaliter rond deze tijd had ik al lang en breed foto's geplaatst van de ontluikende natuur. Maar er ontluikt nog helemaal niets, afgezien van de eerste voorjaarsbloeiers zoals sneeuwklokjes en crocussen.

Wat wil je, met die rotkou. Wanneer houdt dat nu eens op? Zelf moet ik het nog zien, maar volgende week lijkt het ietsje beter te worden met vanaf dinsdag temperaturen van boven de tien graden. Dat zal wellicht gepaard gaan met bewolking en regen, maar de natuur kan wat warmte hoognodig gebruiken. Neem bijvoorbeeld de padden: normaliter zie je ze met een beetje vochtig weer eind februari, begin maart vanaf hun winterverblijf naar poelen en vijvers trekken om bruiloft te vieren. Maar ik heb ze dit jaar nog niet gezien. Als echte koudbloedigen bevinden ze zich nog in winterslaap, evenals de bruine kikkers en de salamanders.

Gisteren was ik een beetje aan het rommelen in de tuin: eerst naar de Gamma gegaan om buitenbeits, schuurpapier en kwasten te kopen, want de schuur krijgt een opknapbeurt. Meteen maar even de vijver bijgevuld met water en nog wat drab en overtallig bladafval er uit gehaald. Er zit wel leven in de vijver, ik had opeens een salamander in mijn handen en toen ik wat bladafval in een teiltje stopte om het leven wat zich daar nog in bevond te redden en terug te zetten, kon ik de kokerjuffers waarvan er zich tientallen in de vijver bevinden goed zien. Er meteen maar een fotootje van gemaakt. Met excuses voor die roze kleur van het teiltje, dat doet wel een beetje pijn aan de ogen...



Kokerjuffers zijn de larven van schietmotten, een insectensoort die nauw verwant is aan de (nacht)vlinders. De larven heten zo omdat ze kokertjes bouwen om in te schuilen en om zuurstofrijk water rond te pompen. De kokers kunnen uit plantenmateriaal en/of overblijfselen van waterdieren bestaan, maar ook uit steentjes en allerlei combinaties van materialen. Er zijn ook soorten die vangnetten in het water bouwen.

Nou goed, een klein beetje lente dus op dit blogje. En voor wie dit nog niet genoeg is - en dat is het wat het weer betreft uiteraard niet - kijk dan even naar de vogels op deze website!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Beste Fred,

Vorig jaar was het inderdaad kleurig en fleurig.
Dit jaar is het net een maanland schap
En Liggen( als die er liggen) er mensen verkleumd hand in hand op het noordzeestrand.
Met hun bontje in aanslag.
Laat maar komen die zomer.
Daarna kunnen ""we""weer die mooie plaat van Gerard Koks uit de kast halen,over het is weer.......zomer
Maar nu nog even niet.

Groet
Gerard Boon

Fred van der Gon Netscher zei

Inderdaad Gerard, die plaat van Gerard Cox hoop ik pas laat dit jaar op te zetten!