zondag 21 april 2013

Zier Running Lenteloop groot succes

Zondag 21 april 2013 - Wat was het giga-druk aan de Laan van Poot deze ochtend, bij de Zier Running Lenteloop. Meer dan 500 lopers verdrongen zich voor en bij de inschrijftafels. De mensen van de inschrijving deden hun uiterste best om alles goed te laten verlopen, maar omdat zich naast individuele lopers veel teams hadden ingeschreven, vergde dat de nodige administratieve handelingen. Daardoor zag de organisatie zich genoodzaakt om tot een latere start van de 5 en 10 kilometer te besluiten.


Dus moest iedereen maar even iets 'voor zichzelf' gaan doen. Geen punt, want op het veld naast de kantine werd er al de hele tijd druk ingelopen. Daar konden nog wel wat mensen bij. Waaronder de Haag-teams, die goed vertegenwoordigd waren - per slot van rekening maakt de Zier Running Lenteloop deel uit van het jubileumcircuit Korff de Gidts Tour de HAAG100. Nogal wat teams waren behoorlijk strijdvaardig, ze gingen 'voor de punten'. Daarvoor gelden per team de tijden van de eerste drie lopers.


Om ca. tien minuten over elf loste John Heemskerk van Zier Running het startschot van de 5 en 10 km. John zou naderhand ook de prijsuitreiking doen.




Het werd een mooie en zware loop. Dat zware zat 'm vooral in het parcours dat enkele gemene klimmetjes bevatte en was 120 meter langer dan 10 km. Toch viel niet vol te houden dat het een parcours in de categorie 'mega-zwaar' was. Dat bleek ook uit de gelopen tijden want ondanks het pittige duinparcours waren deze zeker niet tegenvallend. En laten we wel zijn: het was schitterend, zo niet ideaal loopweer: een stralende zon, een zwakke frisse wind, in elk opzicht Lenteloopweer.
Hoe dan ook is er door veel Haagleden, maar ook door de vele lopers en loopsters 'van buiten' goed gelopen.


Zeker op de 5 km is er door deze en gene verrassend snel gelopen. Maar er is er altijd maar één die de snelste kan zijn en dat was in dit geval Jeroen van Aken die in een  keurige 16:27' finishde, een fractie voor Remco Mocking en Arthur van Dijk, die resp. tweede en derde werden.

Bij de dames finishde Andrea Bakker met een tijd van 19:22 als eerste op de 5 km, ruim een minuut voor de nummer twee, Cynthia Ghijsels. Liesbeth van den Heuvel pakte de virtuele bronzen plak op deze afstand.


En dan was er uiteraard het hoofdnummer, de 10 km. Pascal van Troost wist op dit parcours toch nog een zeer fraaie 32 minuten (32:05) neer te zetten en werd daarmee de winnaar. Erwin Sparreboom werd tweede met 33:59 en Bram van Dongen derde met 35:28'.

En hoe zat het met de dames van de 10 kilometer? Sarah Nicholas werd eerste dame met 41:19, Anneke Starrenburg (een veelgezien gezicht op regionale erepodia) werd tweede en Katelijne derde met 44:59.

Hoe het met de puntenverdeling van de teams zit zien we later op deze site.

Na de prijsuitreiking vond de verloting plaats, waarbij het startnummer tevens het lotnummer was. Er werden heel wat t-shirts, sporttassen, fitness-abonnementen enzovoorts verdeeld. Het grasveld naast de kantine, waar anderhalf uur eerder driftig werd ingelopen, was nu omgetoverd in een waar Woodstock. Of Pinkpop, of Lowlands, in ieder geval zat iedereen in groepjes op de grond. Alleen het kampvuur en de gitaar ontbraken nog.


En hoe ging het met de ouwe dibbes? Ik voelde mij goed vandaag en de benen voelden ook goed, dus ben ik positief van start gegaan. Ik vertrok niet 'als een gek' maar wel meteen in een tempo waarvan ik het gevoel had dat ik dit 10 kilometer lang op redelijk snelle maar comfortabele wijze zou kunnen volhouden. En zo geschiedde. Van tevoren had ik de verwachting dat een tijd van onder de vijftig minuten er niet in zat, ook gelet op het parcours. Dat was namelijk behoorlijk zwaar, met aardig wat klimmetjes.
Mijn inschatting klopte want ik kwam in een tijd van 52:55'' over de finish. Okee, het kan slechter maar ook beter. Maar nogmaals, door veel lopers zijn snelle tijden gelopen, zeker ook de lopers en loopsters van Groep 5, op de 10 km liepen ze bijna allemaal dik onder de 50 minuten en op de 5 km was niemand langzamer dan 23'53'', een aantal had zelfs onder de 22 minuten gelopen, Patrick was met 20:27 de uitschieter.

Nou heb ik tòch mijn tijd vermeld. Carlo zei nog zo, voordat we van start gingen: "Fred, je moet het niet meer over je tijd hebben". En hij heeft gelijk, de tijden van de laatste tijd lopen zo ver achter ten opzichte van wat ik vorig jaar nog kon lopen, dat ik het daarover eigenlijk beter niet meer kan hebben. Bovendien heb ik Carlo ook beloofd niet meer te mopperen en positief te blijven. Vooruit dan maar: er is heerlijk gelopen en ik heb in een redelijke tijd de eindstreep gehaald. Maar ik blijf toch hopen op enige verbetering, als dat nog mogelijk is. Zo niet, dan.... Tja, dan blijf ik toch lopen, een alternatief is er niet. Om de slogan van een markant clublid te citeren: "Blijven trainen hè, blijven trainen!!"

Geen opmerkingen: