zondag 1 juni 2014

Tour Haaglanden en Seventies-feest


Het was een mooie en uiterst actieve dag, de laatste meidag van dit jaar. Om te beginnen was er de fietstocht die wij met onze trainingsgroep (Groep 5) gingen ondernemen. Dat was een initiatief van Wim Hartman, onze trainer. Zelf is hij een doorgewinterde enthousiaste fietser die wekelijks heel wat kilometers wegtrapt, en hij wilde dit genoegen een keer met ons delen. Dat wil zeggen: al eerder heeft hij zo'n tocht voor ons georganiseerd, maar ik was daar toen niet bij. Ditmaal wel en, mag ik wel namens alle deelnemers intoetsen, het was een waar genoegen. Wij reden langs plekken waar ik nooit eerder geweest ben, althans niet dat ik mij kan herinneren, en dat op luttele kilometers afstand van huis.

Om half tien was het verzamelpunt voor het clubhuis van Haag Atletiek. De opkomst was groot, wij waren met z'n dertienen. Na een korte voorbereiding - zo moest er nog bij iemand een band worden opgepompt - vertrokken wij.

Laat ik het verslag van de fietstocht beperken tot een globale route-aanduiding (in totaal iets meer dan 50 kilometer) en een verwijzing naar het foto-album.


Wij reden via het Westduinpark, door Madestein en langs De Uithof achtereenvolgens naar Wateringen en Rijswijk. Op een gegeven moment kwamen we ergens onder De Hoornbrug uit, waar we via een scherpe lus rechtsaf richting Leidschendam gingen, een mooi stuk langs De Vliet. In Leidschendam onderbraken we de tocht - wij hadden er toen toch al zo'n 22 kilometer opzitten - met koffie en gebak op het buitenterras van een ijs- annex eetsalon, een pittoreske locatie aan het water met een aantal plezierjachten wachtend voor een ophaalbrug en een molen in het zichtveld. Wij namen bijna allemaal appeltaart met slagroom, en bij de koffie kregen wij er nog een gratis hoorntje ijs bij. Weer eens iets anders dan een koekje.


Daarna vervolgden wij onze weg, nog steeds een flink stuk langs de Vliet die toen nog Hollandser van aanblik werd (d.w.z. veel weilanden, zowaar met koeien en zo nu en dan een ouderwetse molen). Daarna volgde een tocht door zeer groen en gevarieerd landschap, geen idee waar ik mij op een bepaald moment bevond maar dat zal Voorschoten zijn geweest, en opeens reden wij via landgoed De Horsten Wassenaar binnen. Na enkele kilometers kwam het bekende gebied Meyendel. Via de duinen - en de beruchte 'pukkel' op het hoofdpad vlak bij de afslag naar boerderij Meyendel - reden we terug naar Scheveningen. De laatste kilometers gingen wij door de Zwolsestraat richting boulevard, waarna wij langs de binnenhaven en door Duindorp en het Westduinpark  de Laan van Poot opfietsten, de thuisbasis.

Voor mij  was het nog niet gedaan met het fietsen want ik ging terug naar fotomusem GEM bij het Gemeentemuseum. Daar had ik afgesproken met Karin die voor museumbezoek in Den Haag was - om nog iets te drinken.


Erg lang ben ik niet gebleven want ik moest thuis nog een tekening afmaken. Nog later 's middags gingen wij naar Rijswijk - alweer met de fiets - waar vrienden Diederik en Nel hun verjaardag vierden. Wel een wat verlate verjaardag want ze zijn allebei in januari en februari jarig maar dan zijn de omstandigheden niet optimaal voor een tuinfeest. En dat werd het, een feest in een uiterst weelderige tuin, met heel mooi weer (dat was het de hele dag al trouwens) prima catering - indische rijsttafel - en vooral leuk vanwege het ook enigszins 'reunie-achtige' karakter met een aantal oude (jeugd)vrienden waaronder Ton en Antoinette. Er is zelfs nog even gedanst op de klanken van The Rolling Stones!

Geen opmerkingen: