maandag 8 september 2014

Een weekend vol natuur, cultuur en sport



Een veelbewogen weekend! Zaterdag ging ik naar Doetinchem. Daartoe moest ik in Arnhem overstappen, maar die trein ging net voor mijn neus weg zodat ik een half uur moest wachten op de volgende. Daarom maar even Arnhem in gewandeld waar ik in een gezellige winkelstraat opeens een ouderwetse platenzaak zag waar nog èchte muziek-cd's werden verkocht. Zóóó 2012, maar ik heb wel mooi het laatste album van Robert Plant uit de bakken gevist. De officiële release is 9 september maar hier hadden ze 'm al.

In Doetinchem werd ik door Karin - 'museumvriendin' die daar al een paar jaar woonachtig is - van het station opgehaald. Zij had al een OV-fiets voor mij geregeld. Vervolgens maakten wij een mooie fietstocht in de omgeving, maar eerst even een kijkje genomen in haar nieuwe woning en bij haar ouderlijk huis waar ik kennismaakte met een van de flatbewoners, een oud-leraar Frans uit haar gymnasiumtijd.




Fietsend door het mooie Achterhoekse coulissenlandschappen passeerden we diverse boerderijen waarvoor verkooppunten van diverse soorten groenten en fruit. Bij een van deze punten kocht ik een megazware zak goudrenetten uit eigen boomgaard. Dat wordt veel appelgebak eten de komende dagen....


En aan het eind van de fietstocht hebben we geluncht in een restaurant dat ooit bij die scholengemeenschap hoorde. Je hebt daar ruim zicht... Heerlijk broodje tonijn trouwens.



Het was mooi weer in de Achterhoek, de zon brak zelfs flink door wat niet overal in het land het geval was. Ik kan er lang of kort over praten, of schrijven liever gezegd, maar de foto's in dit foto-album zeggen genoeg denk ik.

Vlietloop

Zondag, gisteren dus, ging ik naar Voorschoten om de 10 EM te lopen. Helemaal fit was ik niet, vooral mentaal niet. Vraag mij niet waarom, dat kun je zo hebben. Hoe dan ook besloot ik het rustig aan te doen, meer als een pittige training. Dat wil zeggen, ruim 16 kilometer in een constant duurloop 3 tempo zonder tussentijdse versnellingen. Ik moet zeggen dat het aardig ging maar zeker niet snel, in 1:26'' finishde ik. Mijn vroegere(?) clubgenoot Rutger Kramer deed aanzienlijk sneller over deze afstand, in 1:01'' kwam hij over de finish en werd daarmee meteen derde heer en derde over-all. Knappe tijd Rutger!


Uitmarkt

Weer terug in Den Haag (Boudie gaf mij met zijn auto nog een zetje naar station Voorschoten) mijn fiets opgehaald uit de stalling voor het station CS. Op weg naar huis even langs de Lange Voorhout gereden, waar de jaarlijkse uitmarkt gaande was.


Daar heb ik in zeer korte tijd mijn sporttas bijgevuld met folders van allerlei cursusaanbod - van Tangodansen tot Spaanse taalles - culturele activiteiten en programma's voor allerlei soorten voorstellingen. Er was ook muziek, op het moment dat ik kwam traden net de door DWDD bekend geworden tweelingbroers Tangarine op. Gratis voorstellingen heb ik ditmaal niet bezocht, omdat ik toch al het weekend de hort op was wilde ik op tijd thuis zijn.

Wel nog even een praatje gemaakt met Marlies, lid van het Haags Toonkunstkoor, en oud-klasgenoot Toos van der Zalm en haar man. Op 12 oktober is er een optreden van dat koor in de H. Antonius Abtkerk, zij zingen dan het Requiem van Brahms.

Spontane Italiaanse avond

Amper was ik thuis, of de huistelefoon ging. Jawel mensen, die dingen bestaan nog! Het was Sergio, een jeugdvriend van mijn vrouw. Zijn zoon had vorige maand een kind gekregen en zijn twee broers waren uit Italië overgekomen, daarom vond hij het een leuk idee als we even langs kwamen. Liefst met mijn schoonmoeder en schoonzus maar eerstgenoemde kon niet vanwege lichte gezondheidsproblemen en tweedegenoemde zat in Drenthe. Mee-eten kon ook nog. Een spontane actie!


We moesten er even over nadenken maar waren er snel uit, wij besloten op de invitatie in te gaan. De familie woont in Zoetermeer-Oost dus gingen wij daar vanaf Den Haag CS met de sprinter heen, Sergio zou ons ophalen. Alzo geschiedde.


Thuis was zijn hele familie aanwezig: vrouw, zoon en dochter met hun partners en kinderen en zijn twee broers die alleen Italiaans spraken en een beetje Engels. Het werd een erg gezellige avond, met een echte Italiaanse maaltijd en goede wijn. Een van de broers, Franco, is fotograaf en kunstschilder en toonde het een en ander van zijn werk dat wat mij betreft duidelijk van topprofessioneel niveau is.
Wij mochten zelf ook nog twee reprodukties van zijn tekeningen uitzoeken.

Rond tien uur bracht onze gastheer ons weer naar het station waar we nog even hebben moeten wachten op onze trein richting Den Haag. Geen probleem, want ook in de avonduren was het heel zacht weer.

Geen opmerkingen: