vrijdag 23 januari 2015

IJslandse driften en winterkleuren


Het winterde gisteren. Nog zonder sneeuw, maar wel met lichte vorst. De winter liep gisteren ook als een rode draad door al mijn activiteiten heen. Zo ging ik 'middags naar Het Filmhuis, waar ik een mooie maar ook heel bijzondere film zag over IJsland 'Of Horses and Men'. Mooi vanwege het ijslandse landschappelijk schoon; bijzonder omdat de film vooral gaat over de relatie tussen mensen en paarden. Zij vertonen een opvallende verwantschap, zeker als het gaat om karakter: robuust, eigenzinnig, weerbarstig en gedreven, geleid door een sterk driftleven.



Het is een film waarin diverse paarden met diverse personen in absurde situaties verzeild raken waarvan de ene keer het paard, de andere keer de mens het slachtoffer wordt. Een goede film met droogkomische maar ook harde scènes. Over de inhoud zal ik niet uitwijden. Ter geruststelling: aan het eind van de film wordt vermeld dat de paarden bij de opnamen niet zijn verwond.

De film duurt met 80 minuten niet overdreven lang en is de moeite om te bekijken absoluut waard, zeker als je iets met paarden hebt. Wie een voorproefje wil zien...



De Winterschilder

Verder maar weer eens 'wat aan gerotzooid' om een befaamde kunstenaar te citeren. Na ruim een maand kwamen wij gisteravond bijeen om te verven. 'Wij' zijn in dit geval Vincent, Paul Kruijsen en ik. Paul Versteegh was zoals altijd onze workshopleider.

Het officieuze thema was 'Winter' waarbij het er vooral om ging de kleuren die bij de winter passen - en die je in de natuur kunt waarnemen - toe te passen. Dat zijn vooral en vanzelfsprekend 'koele kleuren' die je door menging, onder andere met (veel) wit kunt verkrijgen. Voor de rest waren wij vrij in ons onderwerp. Het aardige is dat je in heel korte tijd - dus snel - iets moet opzetten, de ene keer lukt het beter dan de andere keer maar het gaat vooral om het proces, het 'bezig zijn'. Over veertien dagen weer.

De dame in de rode jurk is hier ook ontstaan maar heb ik thuis iets meer uitgewerkt. Als het goed is komt deze binnenkort bij iemand te hangen.


Midwintermarathon

Laatste winternieuws: het startnummer voor de Midwintermarathon (mini-marathon, 10 EM) is binnen!




In Apeldoorn liep ik mijn eerste marathon in 3:11', dat was in 1980. Uiteraard een van mijn meest gedenkwaardige loopervaringen. Op 1 februari dus maar een wat kortere afstand...

Geen opmerkingen: