zondag 21 juni 2015

Vaderdag: Pappie loop toch niet zo snel...

Het was wat je noemt een loopvol weekend. De afgelopen dagen werd er op hardloopgebied veel georganiseerd in onze regio, bij menig loper zal dat 'keuze-stress' hebben veroorzaakt. Zo was er vrijdagavond de Oranjeloop in Kwintsheul, zaterdag was de 6- en 9-uurs estafette aan de Laan van Poot (daar ben ik even wezen kijken en heb er bijgaande foto's gemaakt) en vandaag was er zowel de Molenloop in Voorburg als de Wateringseveldloop.

Zelf nam ik afgelopen vrijdag deel aan de Oranjeloop (5 kilometer) en wilde deze excercitie vandaag herhalen in het Wateringse Veld. Vijf kilometer dus weer. Het is bepaald niet mijn gewoonte om in één weekend aan meer wedstrijd/prestatielopen mee te doen maar ik dacht: doe eens gek.

En ditmaal op de fiets naar het Wateringse Veld, met loopmaatje Jan G., die mij kwam afhalen. Na het feestje in Delft van de avond ervoor, stond mijn hoofd niet naar lopen. Wel had ik mijn sporttas met toebehoren meegenomen maar sloot niet uit dat ik puur als toeschouwer aanwezig zou zijn. Maar eenmaal gearriveerd bij het schoolgebouw waar de inschrijving was, toch maar de knoop doorgehakt.

Kort ingelopen richting start, en na wat heen-en weer-geloop tussen schoolgebouw en sportlocatie keerde ik terug in het startvak. De bijna 220 lopers op de 5 km stonden in het voorste deel, 258 lopers op de 10 km achter een rood lint in het achterste vak.


Start precies om kwart voor twaalf. Ondanks de nog wat 'gevuld' aanvoelende benen van de vijf kilometer twee dagen eerder, ging het er meteen 'vol in'. Veel jong grut voor mij en om mij heen, slechts een paar oudere lopers in het vizier maar een paar van hen haalde ik, naarmate de kilometers vorderden, weer in. Jan begeleidde mij op de fiets en moedigde mij aan om niet in te zakken, het tempo vast te houden. Hetgeen hielp, ik vermande mij en ging door. Eigenlijk ging het best goed, ik had het gevoel dat ik weer wat meer kracht in de benen krijg. Uiteindelijk finishde ik in 25'44'' als 57ste van de 220 deelnemers en als eerste in mijn leeftijdsklasse. Niet dat er aan leeftijdsklassen werden gedaan, maar toch leuk. Niettemin toch raar dat je voor zo'n tijd honderd procent moet geven, maar dat is nu eenmaal de tol van het ouder worden. Hoe dan ook dik tevreden!

Aanvankelijk zou ik met clubgenoot Boudy - die ook meedeed aan de 5 km - iets gaan drinken maar daar was iets tussengekomen, dus Jan en ik fietsten na het douchen en omkleden huiswaarts. Bij het verlaten van het Wateringse Veld zagen we een aantal 10 km lopers hun laatste kilometer op weg naar de finish gaan. Even snel wat foto's gemaakt...

Ik was vroeger thuis dan verwacht. Geeft niets, kon ik rustig wat 'eigen dingetjes' gaan doen en wachten op de avond. Het is immers vaderdag en er wordt bezoek verwacht...

Geen opmerkingen: