zaterdag 19 september 2015

Vredesloop tevreden loop

Zo, de Vredesloop zit er weer op. 's ochtends regende het nog wat in Den Haag, maar later in de ochtend werd het droog, hoewel de zon zich pas later in de middag liet zien. Hoe dan ook: prima loopweertje.

Tegen één uur 's middags was ik op de locatie waar dit op één na grootste loopevenement van Den Haag plaatsvond, de Groot Hertoginnelaan. Vandaag een record, al met al waren er ruim 8000 lopers, waaronder veel jeugd.

Ik zette mijn fiets ergens tegen een hek bij de 'First Church of Christian Scientist' aan de Andries Bickerweg en liep terug naar een van de kramen waar ik mijn sporttas neerzette.

Samen met Ton van der Pol liep ik vervolgens wat in tot aan de hoek Jacob Catslaan en Tobias Asserlaan, een punt waar de 5 km lopers langskwamen. Een flink aantal loopmaatjes had voor deze afstand gekozen.

Onder de deelnemers spotten wij onder (veel) anderen Carel, Pierre, trainer Arie (die overigens weer een knappe tijd liep, hij is terug!) en Cynthia.

Daarna een stukje ingelopen en enkele oefeningen gedaan met Sandra die langszij kwam met een aantal mede-groepsgenoten. Inmiddels liep het tegen half twee, om twee uur was de start van de 10 km waarvoor wij hadden ingeschreven. Maar eerst even naar het toilet. De rij was echter zó lang en er zat zo weinig schot in, dat ik toch maar weer een stukje terugliep en het groen langs de weg van water heb voorzien. Daarna snel terug.

Het startvak was al aardig volgelopen, er waren naar verluidt meer dan 4000 lopers op de 10 kilometer, ik zal ongeveer in het midden hebben gestaan. Mijn groepsgenoten stonden veel meer vooraan. Maar ook daar waren genoeg mensen die ik kende, vooral van 'Haag'. Zoals Berry, die een groep begeleidde die speciaal voor deze Vredesloop had getraind. Ze gingen best hard viel mij naderhand op.

Veel geel-groen onderweg (foto Paul Nijman)
Keurig op tijd gingen de 10 km lopers van start. Zelf heb ik geen startschot of iets dergelijks gehoord, maar de mensenmenigte zette zich al wandelend in beweging en na ruim twee-en-een-halve minuut bereikte ik de startmatten, daar gingen we pas echt lopen.

De eerste honderden meters gingen nog vrij rustig uiteraard, je kon nauwelijks tot niet passeren, maar dat duurde niet lang: na pakweg vijfhonderd meter ontstond er wat meer ruimte en zetten we het echt op een hollen.


Het ging eigenlijk best wel goed, geen noemenswaardige problemen onderweg. Ik liep al snel in een tempo dat ik redelijk vast kon houden. Wat later werd het iets zwaarder, deels door de warmte, maar de automatische piloot werkte nog goed. Bij twee drankposten even stilgehouden om iets te drinken (niet lang uiteraard), daarna verder. Een mooi parcours was het, waarbij we deels door het Scheveningse Bos liepen, langs de Joodse Begraafplaats en door een stukje Indische Buurt. Ik schrok wel een beetje toen ik de tijd bij het 5 km punt zag: 29 minuten, maar bedacht mij dat daar wel zo'n drie minuten van afgehaald konden worden. Uiteindelijk bereikte ik na twee ronden de finish in 55'30'', dat viel wel mee. Maar thuisgekomen de uitslagen gecheckt: netto 52'52''. Mooi!

Foto: Hans Uytenhout
Ben ik tevreden? Best wel, meer dan dat. Het is weliswaar een minuut langzamer dan vorig jaar maar ja, ook weer een jaar ouder. Aanvankelijk dacht ik dat ik er niks van gebakken had maar deze tijd valt mij alleszins mee. Nu maar zien of het volgende week, bij de 1 van de 4, ook zo goed gaat.

Geen opmerkingen: