zondag 20 december 2015

Van Gogh en Munch in Mokum

Mokum in decemberschemer
Nog wat stijvig van de Meeuwen- en Makrelenloop begaf ik mij vandaag naar het Van Gogh Museum. Dat was niet helemaal 'zomaar', want tot en met 17 januari is er een bijzondere expositie met werken van twee iconische kunstenaars: Vincent van Gogh en Edvard Munch.

De Schreeuw van Munch (eerste versie)
De heren hebben elkaar bij leven nooit ontmoet, toch zijn er opmerkelijke parallellen. Hun werk is - zeker voor de begrippen van de tijd waarin ze leefden - kleurrijk, intens, expressief en radicaal. Ook zijn er raakvlakken in beider levens te vinden.

Met de trein ging ik naar de hoofdstad en reisde eerste klas. Niet uit snobisme, met mijn OV-abonnement (2de klas) en het NS-toeslagkaartje dat ik als een van de deelnemers van de Bruggenloop had gekregen was dat éénmalig mogelijk. Het enige dat ik hoefde te doen was de reisdatum invullen. Vanaf Amsterdam CS liep ik via Damrak, Kalverstraat en Leidseplein naar het museumplein. Wandelen door Mokum is nooit een straf, meteen een goede manier om de benen los te maken.


Ook Amsterdam is in kerststemming. Zo is op het Museumplein een ijsbaan op z'n oud-Hollands aangelegd, compleet met een rustiek bruggetje. En met echt ijs, er kon geschaatst worden en dat werd er dan ook. Ja, je moet vandaag de dag wel het een en ander doen om een winters sfeertje te bereiken.


Nu heb ik een museumjaarkaart, en bij bijzondere exposities moet je soms iets bijbetalen. Dat hoefde nu niet, ondanks dat het hier om een grote tentoonstelling gaat dat door kunstrecensenten bijna unaniem met vijf sterren is gewaardeerd. Daar stond tegenover dat je ondanks die kaart toch een ticket bij de kassa moest afhalen en daartoe moest aansluiten bij een lange wachtrij. Een kwartier later kon ik mèt kaart en mèt ticket naar binnen. Daar moest ik andermaal aansluiten in een langee rij om rugzak en jas bij de garderobe in te leveren.

Goede tip: mocht je de tentoonstelling nog willen zien, ga dan bij voorkeur 's ochtends tenzij je een tijdje wachten geen probleem vindt.
Nog handiger: online al jouw ticket uitprinten.

De tentoonstelling is overigens het wachten en de moeite waard. Heel wat grote topstukken van beide kunstenaars hangen hier met daarbij uitgebreide toelichtingen. Maar niet alleen van hen, ook van tijdgenoten onder wie Monet en Gauguin, kunstenaars die zowel Van Gogh als Munch sterk hebben beïnvloed.



Bovenstaande schilderijen zijn van Edvard Munch. Opmerkelijk is dat zijn beroemdste werk niet direct zijn mooiste is, maar wel het meest expressieve: 'De Schreeuw'. Op deze tentoonstelling hangt een eerste versie van dit meesterwerk, Munch heeft het op karton geschilderd, op het eerste gezicht heeft het iets van een krijttekening (zie helemaal bovenaan).


En hierboven nog een paar - wellicht overbekende - schilderijen van Van Gogh: 'De Zaaier' en 'De aardappeleters. Maar er is veel meer te zien, zie onder meer de website van het Van Gogh Museum of ga zelf kijken. Er is ook een catalogus met al de geëxposeerde werken te koop in de museumwinkel.


Op de terugweg ging ik nog even langs ex-collega Siebrand van Hengel die tegenwoordig een platen- annex koffiezaak runt, 'Black Gold', ook hier. Voor de betere jazz- , soul- en hiphop platen (vooral Vinyl) kun je bij hem terecht. Dik kans dat er iets van jouw gading bij zit. Ik was er al eerder dit jaar. Siep schonk een voortreffelijk kopje koffie in en het werd nog gezellig toen een jongedame binnenkwam en het gesprek op - onder andere - fotokunst kwam. Erg lang kon ik echter niet blijven maar als ik weer in Amsterdam ben en ik heb tijd, dan ga ik nog een keer bij hem buurten.

Geen opmerkingen: