zondag 29 mei 2016

Niet mijn dag bij The Royal Ten

Het voorspelde hondenweer bleef uit...
Nee, echt lekker ging het niet vandaag bij The Hague Royal Ten. Vooraf leken de omstandigheden optimaal: aangename temperatuur, het voorspelde hondenweer bleef uit. 

Ik ging met de tram naar het Beatrix kwartier, bij aankomst waren de lopers op de 5 kilometer net van start gegaan. Nadat mijn sporttas in de hal van het desbetreffende gebouw te hebben gestald, liep ik terug langs het parcours om naar de binnenkomst van de eerste 5 km lopers te kijken. Meteen maar een paar foto's gemaakt.

Om half drie ging de 10 km van start. Toen ik om kwart over twee het startvak betrad dat met de kleur van mijn startnummer correspondeerde (rood) voelde ik mij lichtelijk gegeneerd. Of zoals de muis die tegen de andere olifanten zegt: "Wat stampen wij lekker hè?" Wat had ik hier te zoeken, allemaal wedstrijdlopers! Maar ik was niet alleen: groepsgenoot Ton van der Pol stond er ook. Bij de inschrijving heb ik kennelijk die keuze gemaakt.



Voordeel is wel dat je snel wegkomt zodra het startschot is gelost. Nadeel van dat voordeel is weer dat je geneigd bent te snel te starten omdat alle anderen in dat vak ook snel vertrekken. Feit is dat ik na vijfhonderd meter al voelde: het gaat 'm niet worden vandaag. Pap in de benen, moeizame ademhaling. En dat bleef zo totdat de tien kilometers er op zaten. Onmogelijk om onderweg nog wat aan te zetten.

Het lekkerste is toch om achteraan te starten, dat is psychologisch ook goed omdat je steeds mensen inhaalt, nu werd ik door tientallen mensen ingehaald. De warmte en de hoge luchtvochtigheidsgraad zullen ook een rol hebben gespeeld. De tijd viel mij tegen, 55'20'' minuten netto, ook als de halve minuut oponthoud van het veterstrikken en de twintig seconden stilstand bij de drinkpost in aanmerking wordt genomen. We worden oud...


Maar goed, we hebben het weer volbracht! Na afloop ging ik met Ton van der Pol en Paul Kruijssen (die ook niet naar zijn zin had gelopen) naar het bekende café aan de Theresiasstraat. Aan een tafeltje op het drukke straat-terras, temidden van veel andere lopers, lieten we ons de biertjes en even later het bittergarnituur goed smaken.


Een paar foto's van de 5 km lopers die ik aan mij voorbij zag trekken staan hier.

En hier de uitslagen van alle afstanden!

Geen opmerkingen: