vrijdag 13 januari 2017

Runners in the storm

Dit wordt weer een blogje met nostalgisch moment! Dat krijg je als je ouder wordt. Bovendien is er zoveel uit die gangkast naar boven gekomen dat ik de lezers hier vaker mee lastig zal vallen.

Maar eerst een korte terugblik op deze woensdag. Valt dat onder nostalgie? Niet echt natuurlijk, en als ervaring al helemaal niet. Het vroor toen niet, maar ik had wel het gevoel door het ijs te zijn gezakt. Wat een loodzware training was het! Op zichzelf was het programma pittig, maar niet overdreven: driemaal 3 x 600 meter in 10 km tempo, dus 9 x 600 meter in totaal.

De stormachtige wind maakte het de lopers - althans deze loper - heel moeilijk om niet buiten adem te geraken. Volgens het schema en het momenteel waarschijnlijk te behalen eindtijd op de 10 kilometer (ca. 52 minuten) zou ikzelf drie minuten (plus eventueel een paar seconden) op de 600 meter moeten halen, maar dat kostte mij al de grootste moeite. Eén keer ben ik zelfs halverwege afgehaakt, dat was bij de zesde 600 meter, na 150 meter kon ik niet meer: echt pap in de benen. Ik wilde er toen zelfs helemaal mee ophouden maar ben uiteindelijk, na het vijf minuten herstellen, toch doorgegaan.

Goed, het ging dus niet van een leien dakje.

Wat wel van een leien dakje ging? Dan moeten we even grabbelen 'in den ouden doosch' wat ik een paar dagen terug heb gedaan. Ik kwam ook een verslag tegen van een prestatieloop, destijds (in 1986) op Te Werve gehouden. Het overgrote deel van de lopers was werkzaam bij het ministerie van WVC, dat destijds in Rijswijk was gevestigd.


Onder de lopers Chiel Overduijn, die ook nog steeds hardloopt. Ik zeg maar zo: zolang het gaat, gaat het. Blijven trainen, ook al gaat het elk jaar weer wat langzamer...

1 opmerking:

Unknown zei

mooie foto's uit mooie tijden. Leuk om jou eens als winaar van een wedstrijd te zien. Ik weet nog dat er toen een Karhu hype was, schoenen die jij ook droeg op bijgaande foto. Weet jij of er in jullie regio ook veel lopers toen op Karhu liepen? Het merk bestaat nog wel, maar ik heb er de afgelopen 5 jaar maar 2 lopers op gezien.