maandag 30 januari 2017

Struinweekend


Het was gezellig, het verjaardagsfeest van clubvriend Paul. Er was veel visite die voor het grootste deel bestond uit andere clubvriendjes. Echter waren de meest inspirerende vrienden van de jarige - die in zijn vrije tijd filosofie studeert - niet van de partij. Dit om de simpele reden dat zij niet meer in deze stoffelijke wereld gestationeerd zijn. Ik heb getracht ze toch aanwezig te laten zijn, zij het op een in elkaar geflanste verjaardagskaart.


Veel in de trein gezeten dit weekend, maar ook veel beweging in de vrije natuur. Op zaterdag die Safari Trail in Arnhem, en op zondag schoonfamiliebezoek in Gieten inclusief een lange wandeling.

Laten we wel zijn: januari is nu niet de beste maand om van natuurschoon te genieten. En zeker niet als er geen sneeuw meer ligt. Dat bedacht ik mij tijdens de twee uur durende wandeling - welhaast een trailwandeling vanwege de vele grillige en bij vlagen modderige bospaden - door Drentse dreven.

De wijdse landschappen en de grillige vormen die moeder natuur laat onstaan maken echter veel goed. En soms is er zowaar wat vers groen te ontdekken, zoals deze waterplanten in een beekje dat door het waterwingebied stroomt.






Méér asfalt ten koste van mooi stukje natuur

Maar er was ook ruimte om mij een potje flink te ergeren. Normaliter liep ik - als ik in Gieten ben - vanaf de Waardeellaan linksaf en twintig meter verder meteen het bos in, waarna je het pad naar het viaduct volgt, waaronderdoor je naar het Zwanenmeer loopt. 

Tot mijn ontzetting blijkt het overgrote deel (3 hectare) van het bos gekapt. Waar vorig jaar nog bomen stonden zijn nu lelijke open plekken ontstaan. Achteraf even gegoogled wat hier aan de hand is, de redenen staan hier. Er moest dus een geluidswal komen om het verkeerslawaai op de recent aangelegde weg te dempen. En daarvoor moet drie hectare bos wijken. Er wordt over compensatie gerept, maar àls dat al gaat gebeuren is dat elders en ondertussen is het zoveelste snippertje mooie natuur - inclusie rust - geofferd aan onze drang naar méér asfalt. Kennelijk was er geen belangstelling of bereidheid bij bestuurders om de rigoureuze kap - voor zover dat al echt nodig was - te heroverwegen. Ik heb hier geen woorden voor. Naar actievoerders is nauwelijks of niet geluisterd, die indruk krijg ik in ieder geval.


Over natuur gesproken: dit was ook het weekend van de jaarlijkse tuinvogeltelling! Zelf heb ik in onze tuin, voorzien van vetbolletjes, een pindastreng en de nodige zaden gedurende een half (middag)uur de volgende vogels geteld: 2 merels, 5 halsbandparkieten, 1 roodborst, 2 eksters, 4 kauwen, 2 pimpelmezen, 2 vinken, 1 heggemus en 4 houtduiven.

Best veel eigenlijk, maar er zijn ook momenten waarop je veel minder vogels ziet en soms zelfs niet één. Gewoon geluk gehad denk ik, en het voedsel zal ook aan de hoge bezoekersaantallen hebben bijgedragen.

Geen opmerkingen: