dinsdag 28 februari 2017

De Hort(us) op


Maandagavond, daags na de Bertusloop, toch maar de stoute loopschoenen aangetrokken en met onze trainingsgroep meegegaan. Dat is alweer een week of twee geleden.

De tijd heeft ook voor de trouwere loopsters van Groep 7 (want het zijn vooral dames) niet stilgestaan. Letterlijk niet stilgestaan, want een aantal gaat de marathon (van Rotterdam) lopen en heeft veel kilometers in de benen. Dat is te merken, zowel aan toegenomen snelheid als aan het gemak waarmee zij lopen. Zelf ben ik ook wel blijven trainen maar bij lange na niet zoveel als deze vertegenwoordigsters van het sterke geslacht.



Het was overigens een relatief klein groepje, tien personen waarvan vier mannen (Arie, Jan, Barend en Hans) en zes vrouwen. Onder wie Odette, trainer van dienst en Ana, een van voornoemde marathonloopsters.

Het was geen zwaar programma, een duurloopje met - afgezien van het inlopen en de oefeningen achteraf - als kern vier kleine pyramides: 1-2-1 minuten in 10km tempo, met één minuut herstel tussen de tempo's in en vier minuten herstel tussen de series.


We liepen via Laan van Poot, Nieboerweg en Duindorp naar de Scheveningse binnenhavens. So far, so good. Zelf kon ik het redelijk bijhouden, maar forceerde niets. Wel kreeg ik het bij de vierde serie zwaar, vanaf de Tweede Binnenhaven liepen we via het stuk 'vals plat' langs de cafés aan de haven naar boven en vervolgens direct rechtsaf, de Westduinweg op. Daar verwachtte ik de wind flink in de rug te krijgen, maar het tegendeel was waar. Dit, gevoegd bij het feit dat een aantal dames zich toen pas hadden warm gedraaid waren en stevig doortrokken, maakte dat mijn benen en longen helemaal op slot gingen en kon niet eens de laatste twee minuten volmaken, ik stopte ongeveer twintig seconden eerder.

Via Westduinweg en Nieboerweg - ook alweer zo'n zwaar stuk naar boven tot aan de kerk - keerden we terug naar de Laan van Poot. Bij de Fuutlaan nam ik afscheid van de groep en liep terug naar huis. Al met al toch nog zo'n tachtig minuten (netto) gelopen.

Hortus

Vanmorgen wederom naar Leiden, maar niet om carnavalskleding op te halen, maar weer terug te brengen. Zo gezegd, zo gedaan.

Onderweg vanaf station Leiden op weg naar Hoppezak zag ik oud-collega Pablo fietsen. Ik groette hem waarna hij naar me toe kwam. Even kort met elkaar gepraat. Hij is communicatieadviseur bij de Gemeente Leiden (vandaar dat ik hem hier tegenkwam) en gemeenteraadslid voor D66 in Haarlem.

Ik kreeg mijn borg van twintig euro terug dus deze week kan ik weer eten. Daarvoor heb ik wat aparte thee gekocht in de Choorsteeg - een van de mooie pittoreske straatjes bij de St. Pieterskerk, doet zijn naam dus geen eer aan - en na mijn 'terugbreng-bezoek' aan Hoppezak nog even gekuierd door Leiden.


Ik was nu toch in Leiden dus kon ik net zo goed 'ergens' een museum binnenlopen. Dat is het makkelijke van een Museumjaarkaart. Het bleef echter droog dus werd het geen museum maar de Hortus Botanicus.


Momenteel komen veel Geofyten (bol- en knolgewassen) tot groei en sommige soorten ook al in bloei. Crocusjes en narcissen staan op het punt van bloeien, een paar hyacinthen, narcissen maar vooral ook winteraconiet, sneeuwklokjes en helleborus in diverse kleuren.


Weer thuis, foto's ingeladen en daarna een wandeling door de duinen gemaakt en een stukje strand meegepikt. De zon begon waarempel te schijnen! Na een uur kwam ik uit bij de Aldi en AH, waar nog wat boodschappen werden gedaan.

Geen opmerkingen: