zondag 26 maart 2017

Het sportieve zondagochtend-ritueel

Zaterdag is er door omstandigheden niet hardgelopen. Menigeen ging naar Naaldwijk om aldaar een halve marathon te lopen, of anders een 10 of 5 kilometer. De weken ervoor heb ik wel even aan een halve gedacht maar voel mij - en ben - nog steeds niet goed voorbereid. Dus nog maar even niet.

Maar zondag (vandaag dus op het moment van dit schrijven) toch maar weer naar Delft getogen. Jan Wierenga haalde mij op met de auto, evenals die andere Jan. Op naar het  'Groene veld' bij IJsclub Bertus! Overigens zou het de laatste keer worden met deze auto, want die krijgt een ander baasje. Dus als afscheid maar even Jans karretje op de foto gezet...


We konden bij Bertus kiezen uit 5 of 10 kilometer. Maar ik ben inmiddels zo gewend om in Delft 'vijfjes' te lopen, zeker bij Bertus en vooral tijdens de zomerlopen aldaar (Kerkpolderlopen), dat het 'm weer ging worden. Vijf kilometer dus.


Voordat de loop van start ging (5 en 10 km vertrokken gelijktijdig) werd even stilgestaan bij het 20-jarig lustrum dat IJsclub Bertus dit jaar viert, en werd een van de oudste en trouwste deelnemers aan de Kerkpolderloop, Johan Dannis, in de bloemetjes gezet. Een opvallend jeugdig ogende en fitte 78-plusser!


Nu heb ik een paar dagen terug nieuwe wedstrijdschoentjes - Kalenji's - gekocht, ditmaal bij Decathlon. Niet dat ik zo snel meer ben, integendeel zelfs, maar ik loop domweg lekkerder op dergelijke schoentjes. Mooie gelegenheid om ze nu in te wijden. Ze zitten wat strak, misschien een tikje te smal voor mijn brede voet maar ook weer niet zo dat ik er last van heb. Eigenlijk geeft het wel een lekker 'compact' gevoel.


En het loopje ging ook goed, pittig van start en dat tempo kon ik bijna tot aan het eind goed volhouden. In 25'17'' kwam ik over de meet, de laatste tweehonderd meters haalde clubgenoot Leen Harteveld mij nog wel in en finishde even voor mij. Toch dik tevreden, ik kwam als 18de loper binnen en ruim een minuut sneller dan de vorige keer.


Na douchen en omkleden nog wat gedronken met beide Jannen, Pierre Tissot en Leen. Op dat moment kwamen de 10 km lopers binnen. Onder wie Michel Out, ik kon 'm nog net op de plaat zetten, zij het vanuit het raam. Hizkia hebben we niet meer gezien, ook zij ging voor de 10 kilometer.


Al met al was het weer een aangename zondagochtend, lekker gelopen onder gunstige weersomstandigheden: Zonnig, met een vrij stevige frisse wind maar het was goed te doen.

1 opmerking:

Unknown zei

Leuke Tijd en daar moet je heel tevreden mee zijn Fred.
En wat wil het geval die Johan Dannis die spreek ik regelmatig woont ook bij mij in de buurt.
Ik woon in een sportief wijkje:+)
Gr Janwandeldmetzijndalmaatiederedagweerofgeenweer.