donderdag 9 maart 2017

The Godfather van de Haagse lopen


Het was mij het sportdagje wel gisteren.

In de ochtenduren brachten twee mannen met een - zeker in de Haagse atletiekwereld - welhaast legendarische status een bezoekje aan het krachthonk.

Martin de Pater, in mijn tijd een van de beste atleten van Haag Atletiek, toen nog V&LTC (clubrecordhouder op de 400m horden in de categorie 35 jaar en 40 jaar, vele malen Nederlands Kampioen bij de Masters en in 1976 Nederlands Kampioen met het estafetteteam) begeleidde een inmiddels hoogbejaarde Joop Teljeur.

Teljeur was vanaf eind jaren zestig dè organisator van de legendarische Elsenburgerboslopen in Rijswijk, de vele prestatielopen aan de Laan van Poot en de Coopertesten. Deze lopen stonden aan de basis van de City Pier City-loop, die in de loop der jaren is uitgegroeid tot een van de grootste loopevenementen van ons land.

Het leek Martin (op de foto rechts) leuk om een groepsfoto te maken. Kwam mooi uit, want eerder had ik geconstateerd dat mijn zakcamera niet was opgeladen. Echter bleek dat ook Martin het probleem had van een lege accu, maar Allan Newlin bracht uitkomst. Met zijn smartphone maakte hij alsnog een foto van het hele span.

Na een zeer regenachtige dag kwam de trainingsavond waarop het droog bleef. Tenminste, het bleef niet droog maar dat had meer te maken met eerlijk sportzweet dan met regendruppels.

Het was de laatste training voor de hiervoor gememoreerde CPC en we zouden het rustig houden. Gewoon een duurloopje in tempo 2/3 van 45 minuten. Een eitje dus.

Maar het ligt er natuurlijk maar helemaal aan hoe hard je het eitje kookt en dat was toch vrij hard moet ik zeggen. Tijdens de gebruikelijke inloopsessie leidde Arie de groep vanaf de Laan van Poot de duinen in, ter hoogte van de Fuutlaan. Van daaruit ging het richting strand, dus bijna constant klimmen. Daar deden we de oefeningen voorafgaand aan de 45 minuten duurloop door de duinen naar Kijkduin en via het zogeheten 'nieuwe fietspad' richting Monster. Op de terugweg ging het weer via de duinen en de De Savornin Lomanstraat naar de Laan van Poot. Het tempo lag relatief hoog en was bij vlagen zelfs behoorlijk hoog, bijna of geheel in wedstrijdtempo. Het ging best goed, ondanks de pittige training van twee dagen eerder.

Na afloop was het weer gezellig in de kantine/het clubhuis alhoewel het minder druk leek dan anders. Misschien komt dat omdat menigeen wat rustig-aan wil doen om 'opgeladen' aan de start van de CPC te verschijnen. Want of je nu een snelle of langzame lopert bent: een ieder heeft zijn of haar doelstelling en wil zo goed mogelijk voor de dag komen.


Tenslotte nog een CPC-shot uit 1995, weliswaar uit een iets minder oude doos dan anders maar ook hierop ligt inmiddels een aardige laag stof (figuurlijk gezien dan).

3 opmerkingen:

Unknown zei

Bruno Jlg Schlack Joop Teljeur...... Als er één iemand een lintje verdient is hij het wel! Ik kan mij de Laan van Pootlopen en de Elsenburgerboslopen nog herinneren als de dag van gisteren. Daar hebben we met z'n allen wat voetstappen liggen. Ook ik ben daar begonnen in de jaren '80. Joop had destijds eens wat bedacht: een heuse bergloop. Met de namen als Mont Ventoux, Alp d' Huez, enz. Het was een 15 km. en loodzwaar. De winnaar zou een paar loopschoenen winnen. Toevallig was ik toen de winnaar, de schoenen moet ik nog krijgen... Ze waren ter beschikking gesteld door een of andere sportzaak uit Delft. Nu zat ik tòch al niet op een paar schoenen te wachten, want zoals de meeste oud-strijders wel weten: ik verkocht zelf schoenen en kleding bij de Elsenburgerboslopen. Ik kan over Joop nog wel meerdere A4-tjes vol schrijven, met leuke anekdotes, maar dat bewaar ik voor een volgende keer.... Joop, leuk je te zien op deze foto, en zoals het ook hoort: Op de voorgrond!! Een groet van mij vanuit de Veluwse bossen, Oud-strijder Bruno Schlack. Enne..... ik ga hoogstpersoonlijk naar onze Koning Alex bellen, dat de eerste die op koningsdag een lintje krijgt, onze loopgodfather Joop Teljeur moet zijn!! Fred, ik ben een beetje naar de naar de kl.... na een rit op de mountainbike van 55 km., maar jij hebt mijn dag goed gemaakt met dit stuk, en deze foto. Bedankt kerel!

Fred van der Gon Netscher zei

Ha Bruno, wat een mooie reactie en verhaal! Ja, Joop Teljeur is alweer (bijna) 90 jaar, de leeftijd van de zeer sterken. Hij kan zeker wel een van de aartsvaders van de hardloophausse in ons land worden genoemd. Nu denk ik niet dat hij dit leest want hij zit niet op facebook, maar ik ga proberen te regelen dat hij e.e.a. onder ogen krijgt. Ik zie trouwens dat je het sporten ook niet laten kan, top. Zoals een goede sportvriend altijd zegt bij het afscheid: "Blijven trainen, altijd blijven trainen!"

Unknown zei

Lief van je Bruno.
Ik ben ook van de Elsenburgerloopjes.
Meneer Teljeur woonde tot kort nog bij mij aan het eind van de laan.
Fred doe de groeten aan Meneer Elsenburgerbos.
Groetjes van Janwoontal40jaaromhetelsenburgerbos.