donderdag 27 april 2017

Koningsdag natuurlijk


Op deze dag overheerst de kleur oranje. Het is immers Koningsdag. Onder onze inheemse zangvogels is alleen bij de roodborst iets van oranje zichtbaar, terwijl de enige koningen in onze buurt winterkoninkjes zijn. En zomerkoninkjes, maar die gaan op de cake of de boterham. Maar winterkoninkjes laten zich vooral 's ochtends horen: tijdens een van mijn matineuze wandelingetjes hoorde ik er een aantal luidkeels zingen vanuit de bomen op de Laan van Meerdervoort. Het is vandaag ook een dag waarop door menigeen flink gepimpeld zal worden, en niet alleen door onderstaande mees.



Nu we het toch over vogels hebben: in wat meer groene gebieden zoals Meer en Bosch en Bosjes van Pex hoor je momenteel vele vogels zingen: fitis, tjiftjaf, roodborst, merel, heggemus, vink, zwartkop en wat verderop, in het Westduinpark, ook nachtegalen en zanglijsters. Moet er eigenlijk bij schrijven: 'onder veel meer'. Jaren eerder heb ik eens het aantal soorten geteld in onze regio, ik kwam zeker op 30 uit. Zou ik weer eens kunnen doen.

Even nog een alinea toevoegen dat voor niemand interessant is maar toch..... Dinsdag heb ik een uurtje hardgelopen, vooral door Meer en Bosch, maar ook een stukje Ockenburgh en Hyacintenbos meegepakt.


Woensdag overdag liep ik 110 minuten over onder meer overwegend moeilijk terrein (duinen en duin/bospaadjes). Dit omdat ik een inhaalslag wil maken. Feit is dat ik de laatste maanden nauwelijks op 'duur' train. Als je dat een tijd niet hebt gedaan valt dat niet mee. Maar het is wel nodig want over twee weken moet ik - nou ja, wil ik - 22 kilometers door het Limburgse heuvellandschap overbruggen.

Dat gaat niet meevallen (Koning van Spanje trail op 6 en 7 mei). Ik ga er heen met een aantal mensen van mijn 'oude' - en veel snellere - groep 5.

Gistermorgen vroeg ging ik benend via de Bosjes van Pex naar de Jumbo aan de Goudsbloemlaan. Daar haalde ik wat broodjes voor het ontbijt - wat bijna altijd neerkomt op vier geweldige croissantjes voor slechts één euro.  Het groengebied naast de Goudsbloemlaan is smal maar kan niettemin als een natuurgebiedje worden beschouwd. Vorig jaar zag ik hier nog de ijsvogel...


Geen opmerkingen: