zondag 20 november 2011

Music is your only Friend...

Vandaag was een zeer huiselijk dagje, maar toch veel drukte (de hele dag schoonfamilie op bezoek ;-). Tot de activiteiten behoorden de tuin en vijver zoveel mogelijk blad-vrij maken (dat was nodig!) en de vijver vullen met water. De droogte van de laatste weken maakte dat er nog maar tien centimeter water in stond. Verder nog wat boodschappen gedaan en daarna gekookt. Erg interessante info is dit allemaal niet, maar het zijn wel de feiten.

Na het eten nog wat achter de pc gezeten. Op facebook zag ik opeens bij Jan van Erve dat hij 'zijn' Top 2000 lijst had samengesteld, met een linkje. Hee, je kunt je eigen lijst samenstellen: maximaal 15 nummers uit de officiële lijst, en maximaal 5 nummers uit de 'vrije lijst'.

Dat heb ik dus gedaan. Best lastig, want ongetwijfeld heb ik geweldige nummers vergeten! Een collega zag onderstaand lijstje op Facebook en vond mijn keuze wat beperkt, zo miste hij hip-hop. Klopt, ik heb mij alleen maar laten leiden door mijn subjectieve smaak, en hip-hop, rap e.d. is niet echt mijn ding. Let wel, ik zeg niet dat het slechte muziek is, integendeel!
Wat mij na het overlezen van mijn lijstje opviel was het 'romantische' karakter van de nummers. Melodieus is het sowieso allemaal, terwijl ik ook zeker van wat weerbarstige 'progrock' en jazz-achtige nummers hou. Dat komt er niet helemaal uit, sterker, dat komt er helemaal niet uit. Nou ja, Led Zeppelin, Yes en Massive Attack komen in die richting. Maar er was ook een nummer waarover ik niet gek lang hoefde te aarzelen, dit moet bij mijn favorieten ofschoon ik het nooit meer draai: 'When I fall in Love' van Nat King Cole, een nummer uit 1957!!
Gelukkig zat er ook een song van Adele bij, dus zo stoffig is mijn muzieksmaak nu ook weer niet. Maar wat zeg ik? Stoffig?! Oordeel zelf, zo wordt er vandaag de dag niet meer gezongen.




Goed, hier is mijn lijstje (in willekeurige volgorde)

  • Alan Parsons Project - Old and wise
  • Led Zeppelin - Stairway to heaven
  • Nat 'King' Cole - When I fall in love
  • Pink Floyd - See Emily play
  • Platters - Smoke gets in your eyes
  • Righteous Brothers - You've lost that lovin' feelin'
  • Robert Plant - Big log
  • Roy Orbison - It's over
  • Small Faces - Itchycoo park
  • Spandau Ballet - Only when you leave
  • Yes - Owner of a lonely heart
  • Young Rascals - Groovin'
  • Alderliefste & Ramses Shaffy & Liesbeth List - Laat me/vivre
  • Massive Attack - Unfinished sympathy
  • Swing out sister - Breakout

Dit zijn de vrije keuzes

  • Soft Machine - 3rd
  • Jacques Brel - Ne me quitte pas
  • Led Zeppelin - That's the Way
Ziezo, ik ben wel vroeg met mijn lijstje maar ik heb toch niet veel te doen, dussss....

Gisteren trouwens wel wat geweldige optredens gezien bij het Crossing Border Festival. Ik was er weer niet bij maar ik geloof dat het in muzikaal opzicht een zeer sterke editie was. Tenminste, als ik afga op wat ik op tv zag, bij 3voor12. Vooral de artiesten waarvan ik hier een paar YouTube filmpjes toon vielen mij op. dEUS speelde op Crossing Border trouwens een akoestische versie van 'Constant Now', erg goed! Maar deze ruige versie mag er ook zijn, en meer dan dat. En dan die jonge Laura Marling, wàt een talent en wàt een band!



Geen opmerkingen: