donderdag 15 maart 2012

Westduingebied in oude luister


Wat een volmaakt mooie lentedag was het vandaag! Strakblauwe hemel, nagenoeg geen wind en de hele dag een stralende zon. Een paar uurtjes in de tuin gezeten, alvast gekleed in korte broek en hardloop-shirt. Wat tuinboeken doorgebladerd over hoe je het beste een moestuintje kunt aanleggen, het is namelijk de bedoeling dat een stukje tuin die bestemming krijgt. Even in slaap gesukkeld. Na een kwartiertje weer wakker, mijn outfit hielp mij herinneren aan het volgende plan.




Ook al wilde mijn lijf niet, hij moest toch naar mij luisteren vandaag. Dus is er toch een stuk gelopen. De knieën protesteerden bij elke stap, en nòg is de stijfheid van het afgelopen weekend niet verdwenen, maar door rustig te lopen en zo nu en dan een korte rustpauze in te lassen (onder andere bij stoplichten en tijdens een kort babbeltje met achtereenvolgens een buurvrouw en even later een buurman) konden toch vijftig minuutjes worden volgemaakt.

De weg ging ditmaal door de duinen, en een heel kort stukje over het strand. Bij Kijkduin ging ik weer naar boven, en even later links de duinen in tot aan de Savornin Lohmanlaan. Op het pad daarheen maakte ik ook een korte stop, waarna ik een via een helling naar beneden liep richting duinmeertje. Dit mooie watertje is vers aangelegd door de mannen die het Westduingebied in de oude natuurlijke staat terugbrengen. We zien nu weer echte kale, zandverstuiving-achtige duinen, maar als het goed is gaan er binnenkort typische duinplanten groeien zoals Helm. Mogelijk trekt dit gebied dan ook vogelsoorten zoals de tapuit, die het gebied tot dusver te begroeid vonden om er te bivakkeren laat staan te broeden.

Bij de Savornin Lohmanlaan stak ik over en via de Bosjes van Pex ging de weg terug. Voor de rest werd het een relaxt dagje, beetje gewandeld, stukje gefietst, boodschappen gedaan, gekookt, kortom geen dingen om over naar huis of op dit blog te schrijven, maar niettemin aangenaam zijn.

Geen opmerkingen: