zondag 10 juni 2012

Mooi weekend achter de (Honds)rug

Eigenlijk zou ik vandaag, zoals zovele lopers, naar Maasdijk zijn gegaan, de VTM Telecomloop, om tien kilometer te lopen. Familiaire verplichtingen maakten echter dat ik de andere (meer noordelijke) kant opging.

Zaterdagmorgen vertrokken wij al vroeg naar Gieten om onze schoonzus en zus te verrassen. Zij was namelijk jarig op die dag. De heenreis met tram, trein en bus verliep zeer voorspoedig, kwart voor elf waren wij te bestemder plekke. Enige probleem was de spit van mijn wederhelft, die vooral na lang zitten behoorlijk opspeelde. Er zijn heel wat paracetamolletjes doorheen gegaan dit weekend.

Het werd een huiselijke dag, maar het thuis-zitten werd al na een paar uur onderbroken door een autorit - met achterneef Emanuel aan het stuur - naar Stadskanaal. Het oorspronkelijke idee was om naar Groningen te gaan omdat ik bij mijn aldaar woonachtige 'thee-man' Gerard (van 'De Santekraam') weer een voorraadje van de allerbeste thee die in Nederland te koop is wilde inslaan. Echter na hem gebeld te hebben via zijn 06-nummer, bleek Gerard inmiddels van Groningen naar Stadskanaal te zijn verhuisd. Dus aldaar afgesproken, het is in ieder geval vanaf Gieten goed en vrij snel te bereiken.


Het was bij een huis aan het kanaal waarvoor een blauwe bestelwagen geparkeerd stond. Dat was niet te missen, maar het was wel even zoeken naar het juiste huisnummer. Dat bleek zich aan de andere kant te bevinden. Net wilde ik omlopen toen iemand mij riep. Het was Gerard die mij wenkte, zo kon ik via de achterdeur naar binnen. Een sfeervolle parterrewoning met de welbekende rekken vol bussen met de meest uiteenlopende theesoorten.

Terwijl neef Emanuel buiten wachtte - het bleek achteraf héél lang wachten voor hem te worden - bestelde ik de thee waar ik inmiddels goede ervaringen mee had, daarnaast kreeg ik nog wat monsterzakjes mee. Het was een kwestie van zorgvuldig afwegen, onderwijl een praatje makend met Gerard en zijn vrouw en daarna afrekenen.

Met een zak vol thee - de kruidige, citrus-achtige geur was op grote afstand nog te ruiken - nog even bij de plaatstelijke AH andere boodschappen gedaan, daarna haring gekocht en vervolgens terug naar huis.

Weer even later een wandelingetje gemaakt naar het Zwanenmeer. Bij terugkomst liep ik naar het dorp om een fles Bokma te kopen. Dit als aardigheidje voor mijn andere neef Michael, die mijn PC recentelijk weer aan de praat heeft weten te krijgen nadat professionals van de PC-winkel mij het advies hadden gegeven Windows helemaal opnieuw te installeren, harde schijf was waarschijnlijk onherstelbaar beschadigd. Niet dus.

Onderweg naar het dorp bleek de markante molen van Gieten, 'De Hazewind', geopend te zijn. Nu kom ik al ruim dertig jaar in Gieten maar was nog nooit binnen in die molen geweest. Vrijwillige molenaars gaven er zaterdag een rondleiding. Het was wel flink klimmen via steile houten trappen van verdieping naar verdieping, en deze klim moest achterstevoren worden uitgevoerd.


Op de eerste verdieping was een soort boekenwinkeltje, d.w.z. van die oude tweedehandsboekjes. De dame (eigenaresse?) die er bij stond zei dat ook op deze manier bescheiden inkomsten worden gegenereerd voor de molen. Na enig snuffelen kocht ik twee boeken, een over en een van Godfried Bomans: Herinneringen aan Godfried Bomans en Pieter Bas.



Het waaide zaterdag nog dat het een aard had, en dat was ook de reden dat de wieken niet draaiden, dat zou te riskant zijn. Wel is het de bedoeling om de molen zo vaak als mogelijk 'draaiende' te houden. Ook vereist een molen veel onderhoud en daar zit een aardig kostenplaatje aan. De gemeente is echter bereid om te doen wat in haar vermogen ligt om de molen te behouden en operationeel te laten zijn.

's Avonds hebben we asperges gegeten met ham en zalm en daarna voor de TV! Uiteraard is het voetbal ook in Gieten niet aan ons voorbij gegaan, zelfs niet aan mij. De buren hadden een partytent opgesteld en hadden een barbecue geregeld voor de omwonenden (waar wij overigens niet aan hebben deelgenomen). De stemming zat er aanvankelijk goed in en ging er naderhand goed uit. Maar aangezien ik niet tot de 16 miljoen bondscoaches behoor, laat ik alle analyses achteraf graag aan hen over. Ik mag het overigens wel graag zien, al die nabeschouwingen en discussies achter-af, vooral op TV.


Over de volgende (zon)dag kan ik kort zijn: 's ochtends is er een duurloop gemaakt door de fraaie en ongelofelijk rustige omgeving van Gieten. Onderweg ben ik niemand tegengekomen, terwijl er in totaal toch maar liefst tachtig minuten is gelopen. Het was een heerlijke loop: droog, de temperatuur was een stuk aangenamer dan zaterdag en naderhand deed de ochtendzon ook een poging om door het wolkendek te breken.

Klein Hilbingshof vroeger (onder) en nu (boven)...

Onderweg waren er wel - zij het zeer korte - stops om met mijn smartphone foto's van de omgeving te maken. Op de terugweg ook een foto van de plek waar enkele maanden geleden nog de mooie historische boerderij Hilbringshof stond. Een zieke pyromaan heeft korte metten met dit pand gemaakt, het is tot de grond toe afgebrand. Hoe erg het is, daarvan getuigen deze foto's. Er is niets maar dan ook niets meer van over.

Zwanemeer, Gieten


Al vrij vroeg in de middag zijn wij weer richting Den Haag vertrokken. Wederom via een familiale lift naar Assen, van daaruit naar Den Haag. Met toch nog een overstap in Utrecht omdat de trein waarin wij zaten op het laatst naar Rotterdam in plaats van naar Den Haag bleek te gaan.



Geen opmerkingen: