zondag 26 augustus 2012

Ku(n)stroute Scheveningen

Het was gisteren (zaterdag) een ideale dag om de Kunstroute Scheveningen te volgen: het was geen strandweer, maar ook geen weer om binnen te zitten. Dus op de fiets, plattegrondje in de hand en karren maar.

Ik wist van de Kunstroute af omdat clubgenoot en (zelf) kunstenares Karoline Sabbatino mij afgelopen woensdag een flyer en genoemd plattegrondje in mijn handen had gedrukt. De reden dat ik graag dit soort dingen wil bekijken is vooral om zelf ook inspiratie op te doen.

Lang niet alle locaties heb ik bezocht en slechts enkele kunstenaars (en hun werk) heb ik gezien. Uitgangspunt was Villa K/Stichting Centrum aan de Violenweg.

In deze villa wonen en werken een aantal kunstenaars. Waaronder Jacintha van Beveren, een fotograaf die voor het onderzoeksinstituut van de Charles Darwin Foundation op de Galapagoseilanden werkte. Zij maakte daar prachtfoto's van alle dieren en landschappen. Daarnaast schoot ze stillevens van ongerepte stranden met de stille getuigen van onze honger naar plastic: stillevens des doods.

Op deze expositie zag ik vooral werk van haar waarbij de nadruk op het laatste kwam te liggen: de vervuiling van het milieu - met name op de Galapagoseilanden - door plastic. En dan realiseer je je als kijker dat je zelf ook - en nog steeds niet - brandschoon bent wat dat betreft, integendeel: nog al te vaak koop ik bij de kassa van een supermarkt een extra plastic tas om mijn boodschappen in te doen, omdat ik in negen van de tien keren geen boodschappentas bij mij heb, en mijn rugzak veelal onvoldoenden ruimte biedt om alles in te herbergen. En dan ben ik niet eens zo'n 'kijk mij eens hoe vol ik mijn wagentje kan volladen' type, integendeel zelfs.

 
Verder expressionistische kleurrijke schilderijen en beelden van Flora Renteria. Haar culturele achtergrond (Zuid-Amerikaans) vormt de rode draad in al haar kunstwerken.

Even verderop, in de kelder van een villa aan de Nieuwe Parklaan, hing ook werk van diverse kunstenaars waaronder werk van Anselma Büeler en haar echtgenoot Ruben J. Spaans. Verder hangt hier werk - vooral schilderkunst - van Dick Risselada, Henk Jan Mohamed en Marjan Bloem. En dus ook van clubgenote Karoline Sabbatino, hieronder op de foto.

 
De bezoekers werden allerhartelijkst ontvangen door Selma en Ruben. Even later werd op deze lokatie zelfs nog muziek gemaakt, jazzsongs, cabaretliedjes en sfeervolle liedjes uit het American Songbook. Met Bart van Riemsdijk op keyboards en Anselma Büeler als zangeres, duidelijk een dubbeltalent.
 
 
De volgende te bezoeken locatie was in de Stevinstraat, een cadeauwinkel genaamd 'Arts Delight' met allerlei vintageproducten en fraaie nostalgische Tiffany-lampen. De laatste worden ontworpen door Shirley Ann Kwakernaak, de eigenares van de winkel. Zij maakt glas-in-lood lampen, ramen en andere glasobjecten, in de art nouveau stijl van Tiffany. In haar atelier worden ook door diverse andere kunstenaars cursussen en workshops gegeven in schilderen, glaskralen branden en zilverwerk. Zelf geeft ze les in Tiffany en glas in lood.

 
 
 
In de etalage en in de winkel hangen ook schilderijen van andere kunstenaars, zij verhuurt haar winkel ook om kunst in op te hangen.

 
Ook ben ik nog naar een locatie in de Gentsestraat gegaan, een wijkwinkel waar schilderijen hangen van Alex Verduijn den Boer. Hij maakt vooral stadsgezichten en de periferie van de stad, fabrieksterreinen, havens en industrieën. De kunstenaar was zelf ook aanwezig. Het fascineert hem hoe het Nederlandse landschap de afgelopen eeuw totaal veranderd is en hoe weinig ervan er bewaard is gebleven. Daarentegen werkt hij ook in Spanje waar de menselijke activiteit nietig is in een enorm uitgestrekt landschap en waar je ervaart hoe tijdelijk deze aanwezigheid is.

Een aantal lokaties heb ik wegens tijdgebrek overgeslagen maar ik was nog wel geïnteresseerd in de ècht Scheveningse kunst 'ergens' op de Pier. Ik dacht eerst dat ik er al was toen ik een kunstenaar druk doende zag een bruinvis te ontwerpen met een soort afgeplatte kiezelstenen, maar die bleek bij een VVV-achtige instantie te behoren.

 
 
Iets verderop was de locatie, Kiosk 3, die helemaal vol stond met schilderijen. Kunstenares Anneloes Groot was zelf aanwezig, een groot deel van de aanwezige kunstwerken waren van haar hand. Zij werkt in olieverf en aquarel techniek, en in haar schilderijen is Scheveningen een van de terugkerende thema's. Portretten, veranderingen aan de boulevard, zeedieren enzovoorts.

Helaas had ik geen tijd meer voor de andere exposities, maar vandaag (zondag) is een herkansing. Echter zal er eerst (hard)gelopen moeten worden, straks ga ik naar Delft voor de laatste Kerkpolderloop van dit seizoen.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Wat ben ik blij Fred, dat jij bent blijven bloggen over vlinders en skeletten en parijse broodjesbakkers aan de seine en over haagse kunst(en)makers. Bij gebrek aan mijn vakantie ben ik zo vrij geweest om jouw vakantie te nemen. Heerlijk, ben ik er toch even helemaal tussenuit. Dankjewel!

Marianne den Otter zei

Wat jammer dat je geen tijd had om de expositie in
mijn galerie op het Palaceplein te bezoeken maar misschien
lukt het op 15 en 16 september tijdens de kunstroute van KopS
de nieuwe Kunstenaars Op Scheveningen groep.
Groet Marianne den Otter www.artontour.nl