zondag 16 september 2012

De vijftien van AV40

Wat je wel eens om je heen hoort - en wat van tijd tot tijd ook uit mijn eigen mond komt - is dat je van plan bent een prestatieloop 'als training' gaat lopen. Dat houdt in dat je niet ècht 'voor een tijd gaat' maar wel de gekozen afstand wilt overbruggen in een redelijke tijd.

Toch weet je van tevoren dat het niet zo werkt. Bij een training bouw je rustpauzes in, je wisselt rustige stukken af met (flinke) tempo's, terwijl je bij een prestatieloop (of wedstrijd) één tempo loopt dat je de hele gekozen afstand probeert vol te houden. Dat is dus een stuk zwaarder. Hoe dan ook was de prestatieloop bij AV40 in Delft vanmorgen best zwaar. Ditmaal koos ik voor vijftien kilometer (het was iets langer hoorde ik naderhand) om kilometers te maken.

Eerder die ochtend reed ik weer samen met Jan Groeneveld en Jan Wierenga, in de auto van laatstgenoemde, naar Delft. Om tien uur hadden we bij Meer en Bosch afgesproken. De weg naar Delft ging voorspoedig, ondanks dat we op de grote weg een afslag misten - door het geklets van zijn medepassagiers raakte onze chauffeur van zijn a propos - en een stuk om moesten rijden. Toch waren we ruim op tijd bij de sportaccomodatie van AV40.

We dronken koffie, kleedden ons om, liepen wat in op en rond de sintelbaan, nog even naar het toilet en dan naar de start. Van onze club waren niet veel mensen aanwezig maar dat is altijd zo bij die loopjes in Delft. Waarom dat zo is, geen idee want in Den Haag worden naast de grotere loopevenementen zoals de CPC en de The Hague Royal Ten weinig prestatieloopjes 'tussendoor' gehouden. Dat was vroeger wel anders (zie foto).

 
Beide Jannen besloten ook de 15 km te lopen. Precies op tijd (11.00 uur) gingen de lopers van start. En dan maar lopen en zien of en zo ja, waar het schip strandt of vertraging oploopt. Naar mijn gevoel ging ik vlotjes van start, toch viel het mij onderweg niet mee, waarschijnlijk ook vanwege de 70 minuten duurloop van gisteren en de fietsinspanningen op de Hoge Veluwe een dag eerder. Ik ging zonder forceren, maar naar mijn gevoel best voortvarend van start en kwam al snel in een aardig tempo. Jan Groeneveld liep al meteen een stuk voor mij, en toen Jan Wierenga mij na een paar kilometer passeerde wist ik dat een snelle tijd er niet in zat vandaag. Maar daar ging het toch niet om? Oh nee, dat is waar ook, het was een trainingsloop ;-).

Uit de tijd dat er in Den Haag meer prestatielopen werden georganiseerd (eind jaren zeventig)
 
Jan haakte aan bij een groepje dat aangevoerd werd door Fred van Berkum van De Koplopers, zij liepen best vlotjes, dik onder de vijf minuten per kilometer. Uiteindelijk zag ik dat Jan iets terugzakte, maar hij liep nog op riante afstand van mij. Ik liep inmiddels noodgedwongen wat minder snel want behalve de vermoeide benen 'zat' ik - en naar ik na afloop begreep was ik niet de enige - steeds 'hoog' in de adem, bovendien was ik al een tijdje drijfnat. Die 15 km waren dus best een flinke inspanning. Tussentijden: op de 5 km 24' 57", op de 10 km 50:40" dus een tijd van om en nabij de 1:15" zou er in kunnen zitten. Echter schoten onderweg de veters van mijn rechterschoen los - moest ik dus vastknopen - en ook moest ik een korte sanitaire stop maken, dus toen ik uiteindelijk bezweet en hijgend voor de tweede keer de finish overkwam had ik er 1:17'08'' op zitten.  

Jan Groeneveld had er 1:10' over gedaan en Jan Wierenga 1:16'04'', nette tijden. Zelf ben ik ook niet ontevreden maar het feit dat ik het onderweg toch vrij zwaar had wijst er op dat ik nog onvoldoende 'duur' in de benen heb. Maar ja, daarom ben ik ook vandaag gaan lopen...



2 opmerkingen:

RunningHans zei

Een wedstrijd in marathontempo lopen is best wel eens lekker en zie ik dan als een training. Prima tijd hoor die 1.17

Koen Martens zei

Dat is lopen met de broekriem aan. Niks voor mij!
tenzij je tegelijkertijd een haasklusje kunt doen.