vrijdag 21 september 2012

Passie op de Hoge Veluwe



Gisteren viel er veel te genieten aan schoonheid. Voor de derde (en voorlopig laatste) keer binnen enkele weken toog ik naar de Hoge Veluwe, waar de bronst van de edelherten nu op zijn hoogtepunt zou moeten zijn. Correctie: de bronst is daar nu op zijn hoogtepunt.


Maar voordat ik naar het Centraal Station ging om de trein naar Utrecht te nemen, liep ik het Haags Historisch Museum binnen. Deze week is namelijk de laatste mogelijkheid om een expositie van het werk van Isaac Israëls te bezichtigen. En dat is prachtig werk, heel mooie schilderijen. Ik maak mij sterk dat het werk van Israël ook niet-kunstliefhebbers en museum-haters zal aanspreken, bovendien is het een mooi opgezette tentoonstelling. Maar meer daarover in mijn volgende post.


Ik ging dus weer naar de Veluwe, de voorspoedige weg daarheen, de traditionele appelpannenkoek in De Koperen Kop, het heen en weer gefietst op een van de overal aanwezige witte fietsen, dat gelooft u inmiddels wel. En ook, niet helemaal naar verwachting: de hele middag is het droog gebleven, met overwegend zon!

De herten lieten zich goed zien vandaag, twee grote bronstroedels (plaatshert met kaalwild) waren goed zichtbaar voor het enthousiast fotograferende publiek. Echter getuige het burlen van - naar schatting - vijf, zes herten van diverse kanten waren er nog meer roedels in de buurt.


Ik heb heel wat foto's genomen en zelfs met mijn ini-mini-handcameraatje (Canon Powershot) een paar filmpjes genomen. Op twee daarvan heb ik 'het beslaan' van een hinde door het plaatshert kunnen vastleggen. Helaas werd er zó veel gekwekt door de toeschouwers en er was zó veel herrie van klikkende camera's dat je het filmpje (een daarvan is toch nog ruim 7 minuten) het beste met gedempt geluid kunt bekijken.

Ook was er een kort gevecht - meer een stevige schermutseling tussen twee plaatsherten wiens wegen elkaar per ongeluk kruisten - maar dat tafereel werd bijna geheel aan het zicht onttrokken omdat zich dat in het bos afspeelde. Dat staat dus niet op het filmpje.

De beelden zijn soms wat schokkerig maar dat krijg je als je geen statief hebt. Maar voor mij gaat het meer om indrukken vast te leggen dat om professionele kwaliteit te leveren, daar heb ik trouwens de spullen en het geduld niet voor.

Geen opmerkingen: