maandag 11 februari 2013

Carnaval bij de kruikezeikers



Zondagochtend heb ik eerst een stuk gelopen, zo'n tachtig minuten, door de duinen en een stuk over het strand en weer terug. Het viel mij niet mee, het was koud weer, het had de nacht van zaterdag op zondag behoorlijk gesneeuwd en op straat maar vooral op duinpaden kon het verraderlijk glad zijn. ik ben twee keer bijna onderuit gegaan.

Ik weet het, ik moet positief zijn maar ik vind het helemaal niks, dat weer. Okee, één positief puntje dan: de zon scheen een groot deel van de dag uitbundig, maar veel warmte gaf-ie niet. Voor mij mag het zo snel mogelijk voorjaar worden. Met die kou loop ik ook niet lekker. Maar goed, we hebben de kilometers (omdat ik zo langzaam liep zal het het amper dertien kilometer zijn geweest) weer in de zak.

Genoeg gemopperd! Thuisgekomen, gedouchd en mij gereed gemaakt voor het grote verkleedfeest.

 
Bijna elk jaar reist een kleine delegatie atletiekvrienden af naar het zuiden om carnaval te vieren. Niet lang en ook niet al te uitbundig, maar net genoeg om even de sfeer te proeven.

Een enkele maal was het een weekendje, d.w.z. twee dagen met een overnachting in een hotel, pension of jeugdherberg. Die ene keer in Breda en Gilze-Rijen, dat was volgens mij in 2001, een andere keer in Valkenswaard en weer een andere keer in Bergen op Zoom. Tilburg hebben we een paar keer aangedaan, en ook dit jaar trokken we naar de stad van Schrobbeler en Kruikenzeikers.

 
Het ging echter een beetje mis. In mijn outfit ben ik naar het station gefietst, daar aangekomen even gewacht op de anderen. Waar bleven zij? Op dat moment kwam er een telefoontje van Marjolein, waar ik bleef. "Ik sta op centraal" zei ik. Antwoord: "Wij (Paul en ik) staan op HS". Ojee, foutje... Ik heb gezegd dat ze maar alvast naar Tilburg moesten gaan, ik kwam wel een half uurtje later. Alzo geschiedde. Hoe meer de trein zuidwaarts ging, hoe meer carnavalsvierders instapten, allemaal fraai uitgedost.

 
In Tilburg zelf kwamen Paul en Marjolein mij bij de uitgang tegemoet, met twee vrienden van Marjolein, Liesbeth en Henk. Vanaf dat moment hebben we gezamenlijk opgetrokken, hebben een stukje van de optocht gezien, zijn in de feesttent geweest en later in een café. Daar hebben we nog een tijd vertoefd en een beetje gedanst op de vele voor ons onbekende carnavalsmuziek. Om kwart voor acht gingen we in een restaurant voor een driegangenmenu dat voor Carnavalsbegrippen - want het was afgeladen vol - heel goed van kwaliteit was. Zo, nu gauw naar bed, morgen weer vroeg op...

Geen opmerkingen: