donderdag 21 februari 2013

Gouda Museum


Koning Winter weet helaas nog niet van wijken. Kan onze - nu nog - vorstin niet een keertje met hem praten? Hoe dan ook, in de zon, met drie laagjes textiel aan èn een winterjack er overheen ging het maar nèt. Desondanks ging de oostenwind door merg en been. Toch een flink stuk gewandeld, vanaf huis naar de Valkenboskade en daar rechtuit, de Weimarstraat in en weer uit, bij de Emmakade de tram gepakt naar het station. Vandaag was mijn laatste niet-werk dag - maar er komen nog héél veel aan - en ik besloot naar het Museum Gouda te gaan. Daar was ik nog nooit geweest.

 
 
Gouda is de stad waar Erasmus opgroeide en waar de Sint Janskerk met zijn gebrandschilderde ramen al eeuwenlang het stadsbeeld bepaalt. Het is ook de stad van het aardewerk, de plateelkunst, de boerenmarkt en de veengrond. Het museum staat op een zeer romantisch plekje, achter de monumentale Sint-Janskerk en wordt omringd door pittoreske steegjes, grachten en galeries. Verscholen tussen de gebouwen ligt een beeldentuin.

En dan het museum zelf: directeur Gerard de Kleijn noemt het `de verrassende schatkamer van Gouda´, een plek waar de hemel en de aarde en alles daartussen getoond wordt. Van toen en nu.


Nu is dat misschien een wat overdreven pr-verhaal, maar feit is dat er heel wat moois in het museum te zien is. De altaarstukken bijvoorbeeld die dateren van vóór de reformatie (zestiende eeuw). Maar ook is er een zaal met een prachtige collectie Gouds plateel waarvan de topstukken permanent worden tentoongesteld. Dwalend van zaal naar zaal zie van alles: martelwerktuigen uit de middeleeuwen, chirurgijnsgereedschap en schuttersstukken uit de zeventiende eeuw, een miskelk geschonken door Jacoba van Beieren. Ook is er een echte ouderwetse stadsapotheek

 
Wat ik zelf altijd mooi vind zijn de schilderijen van de Haagse School en de School van Barbizon, die in een andere langgerekte zaal hangen. Zij zijn afkomstig uit de collectie van Paul Arntzenius, die behalve een groot schilder ook een verwoed kunstverzamelaar was.




Hieronder nog een snelle foto-impressie van het museum en directe omgeving.





1 opmerking:

Anoniem zei

Dat is een leuke tip, Fred. Ik denk dat ik daar ook een keer naar toe ga. Lijkt me erg interessant.

singha