zaterdag 16 februari 2013

Groep 5 en de testloop


Een gezellige warming up van een deel van Groep 5 ging aan de testloop vooraf zaterdagochtend. Ik had er echt zin in: het weer was eindelijk een beetje normaal, de povere 4, 5 graden boven nul maakte na de lange koudeperiode dat het bijna lente-achtig aanvoelde. Over aanvoelen gesproken: ik voelde mij fit en was van plan om gewoon 'lekker' en ontspannen te lopen.

Echter bleek snel dat het positieve gevoel geen gelijke tred hield met mijn fysieke vermogen. Toen de lopers om 10.00 uur van start gingen, hield ik mij in. Nu niet te hard gaan want dat zou ik gaan bezuren. Maar ook weer niet te zacht/rustig natuurlijk. Echter had ik al meteen geen adem meer terwijl ik niet hard ging. Dat dacht ik tenminste, het voelde beslist niet snel. Vele anderen vonden echter achteraf dat ik veel te snel van start was gegaan. Gek, ik moet gewoon concluderen dat ik na 45 jaar loopervaring niet meer aanvoel wanneer ik te hard of te langzaam ga...

Toch liep ik niet onbezonnen: de eerste ronde liep ik in het kielzog van trainer Sjaak O.
Wij zitten altijd vlak bij elkaar, dat ging best. Het waren twee ronden van 7,7 kilometer. Onderweg kreeg ik weer eens last waardoor Ton en Ellis mij voorbijgingen en ik een tussenstop in het clubhuis moest maken, waarna ik mijn weg vervolgde. Inmiddels had ik ruim twee minuten achterstand opgelopen dus ging ik die tweede ronde in een aanmerkelijk sneller (aanvoelend) tempo, het werd een beetje jagen. Maar twee minuten maak je niet goed, ik haalde wel wat lopers in maar in 1 uur en 22 minuten hoog passeerde ik de finish. Zonder tussenstop had ik misschien 1:20 gelopen maar ook dat is geen tijd om over naar huis te schrijven, zeker als je het vergelijkt met de tijden die door mijn groepsgenoten zijn gelopen en die varieerden van 1:10' tot 1:18'.

Ook op het middenveld was een grote groep lopers bezig met de warming-up

Nu kun je denken: ach, dat gezeur over die tijden, als je maar lekker hebt gelopen. Inderdaad, maar dat was nu juist het punt: ik heb niet lekker gelopen, het ging moeizaam en zwaar van start tot finish. Een smoes heb ik niet, het weer was optimaal en het parcours was weliswaar deels glooiend maar niet overdreven zwaar. Hoe dan ook zat een derde ronde er niet meer in, dus hoe het straks moet gaan bij de CPC? Nou ja, volgende week maar eens - en dan ècht heel rustig beginnen! - een halve marathon lopen in Delft, met Jan Wierenga en Jan Groeneveld. De laatste was trouwens heel trots op het feit dat hij vandaag 1:10'20'' had gelopen, tien seconden achter onze snelste vrouw Ilse Houtman.

Ilse had dus iets meer dan 1:10' en Eveline liep 1:12', ook zo'n mega-tijd, vast een pr!

Na afloop in de kantine nog thee, koffie en cola-light gedronken en gezellig nagepraat met deze en gene. Daarna naar huis en 's middags boodschappen gedaan want zondag krijgen wij eters.

1 opmerking:

Anoniem zei

45 jaar loopervaring en nog steeds zo enthousiast. Joh, Fred da's geweldig. Volgende keer eens zonder schoenen van start? Gegarandeerd dat je rustiger vertrekt. ; )