dinsdag 18 juni 2013

Herstelloopje op zomerse avond

Wie erover klaagt dat er zo weinig goede programma's zijn op tv, zou eens naar CANVAS moeten kijken, een van de tv-zenders van de VRT. Onze zuiderburen hebben hiermee al jarenlang een zender die  eigen producties en aangekochte programma's aanbiedt op het gebied van actualiteit, wetenschap, geschiedenis, cultuur, fictie, humor en sport.

Zoals maandagavond, een docu met schitterende (ingekleurde?) beelden van de Tour de France door de jaren heen getiteld 'De giganten van de tour'. Het is een tweedelige documentaire - vanavond wordt de tweede aflevering uitgezonden - die helemaal is samengesteld uit archiefbeelden en de individuele verhalen van de wielergoden verweeft met de geschiedenis van het Tour-epos.
Erg mooi om te zien, niet in de laatste plaats door de opvallend goede kwaliteit van de filmbeelden uit de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw.


Maar zo gaat het steeds bij CANVAS: als er een keer 'niks op tv' is blijf ik vaak bij deze zender hangen. Altijd interessant en tegelijkertijd heel toegankelijk, wat niet altijd een vanzelfsprekende combi is.

Het bruggetje naar de nog steeds onschuldige amateursport die hardlopen heet is snel gemaakt. Ik was van plan om mee te trainen maandagavond, maar toen ik de deur uitliep op weg naar de Laan van Poot, voelde ik het al: dat gaat niet lukken vanavond. De benen voelden loodzwaar aan en de knieën protesteerden, een reactie op de 10 km Molenloop van afgelopen zondag.


Dus liep ik 'voor de gezelligheid' alleen een stukje in met Groep 5 (die erg klein was gisteravond, vier dames en drie mannen en werd getraind door Ilse) waarna ik via omwegen door de duinen voor mezelf ben gaan lopen, wat tot op het laatst nogal moeizaam ging. Het trainingsschema schreef onder meer vier of vijf keer 800 meter op tempo voor, dat had ik niet aangekund.

Oh ja, nog even dit. Op weg naar huis - ik kwam net de duinen uit bij de Fuutlaan - zag ik 'onze' Margreet Dikken druk bezig met flyeren. Het bleek al snel waarom het ging. Aanstaande zaterdag is er alweer een mooi loopevenement in het kader van het jubileumjaar HAAG100, ditmaal een stadsestafette. Een behoorlijk aantal loopgroepen gaat dan weer 'voor de punten'.

Op diezelfde dag is er op het sportterrein aan de Laan van Poot een Gezondheidsmarkt. Enfin, kijk maar op de flyer, die ik op verzoek van Margreet graag plaats.



Wel valt mij op dat die hele gezondheids- en spirituele wereld (de wereld van 'alles van waarde is weerloos') de laatste jaren flink aan het 'vermarkten' is. Kijk maar naar de yoga- en meditatiecursussen, met name die voor het hogere management, de slankelijns instituten die als paddenstoelen uit de grond rijzen en de biologisch verantwoorde supermarkten. Maar laat ik daar ook weer niet tè sceptisch over doen, beter dit soort bedrijven dan de zoveelste footlocker. Zolang het maar niet al te commercieel wordt, waarbij het er meer om gaat om producten, cursussen e.d. te slijten dan om de boodschap zelf: gezond leven!

Maar goed, daar ben je uiteraard zelf bij. Wel leuk om even een kijkje te nemen, toch? Het kan je allicht inspireren en bewust maken van hoe je zelf met je gezondheid omgaat.


De foto's heb ik maandagochtend gemaakt: om vijf uur stond ik op en ben een stuk gaan wandelen, zo'n anderhalf uur, door diezelfde duinen waar 's avonds werd (hard)gelopen. 

1 opmerking:

Patrick Aerts zei

Ja Fred die fauna en flora kom ik ook dagelijks tegen, dan weet je pas waarom je ooit begonnen bent met hardlopen, de meeste mensen zien dergelijke mooie dingen niet meer. Maar wij genieten er dagelijks van :-)