zondag 2 juni 2013

Van Hortus tot Kaderock

De komende dagen staat het een en ander te gebeuren. Zaterdag het NK Teams aan de Laan van Poot, waar ik als een van de vele vrijwilligers hand- en spandiensten zal verlenen. En tussen de bedrijven door meteen wat indrukken opdoen voor een blogpost. Maandag voor twee dagen met Joop N. naar Texel, niet voor vakantie maar voor 'club-gerelateerde activiteiten', al zullen er best momenten zijn om van de mooie natuur aldaar te genieten. En hardlopen natuurlijk!


Gisteren een paar uurtjes naar Amsterdam, daar wat gewandeld. Ik liep vanaf het Centraal Station via de Kalverstraat en de Dam naar het Rembrandsplein en langs het Waterlooplein naar de Hortus Botanicus. Deze 350 jaar oude plantentuin heb ik maar weer eens bezocht. Daarbij ook door de onvermijdelijke vlinderkas gelopen waar sommige bewoners overduidelijk de lente in hun insectenhoofdjes en instrumenten hebben.


 
 
In de tuin zelf is een grote diversiteit aan planten- en bomensoorten, bij elk struikje, plantje e.d. staat een bordje met daarop de Nederlandse en de Latijnse naam en een korte omschrijving. Kennelijk voelen niet alleen de vlinders, maar ook andere dieren zich hier thuis, getuige deze wilde eend die tussen de 'Ossentongen' een mooi plekje had gevonden om te broeden.


Voornaamste reden voor de Mokum-gang was dat het daar zeker drie graden 'warmer' was dan in Den Haag want daar was het nog steeds ontstellend koud voor de tijd van het jaar. Wat een raar jaar is het toch tot dusver, wat het weer betreft. Al vanaf februari steeds veel te koud, recent een hittegolf in Lapland, overstromingen in Oostenrijk en Duitsland, sneeuw in Italië. Ik kon mij dan ook goed vinden in onderstaande cartoon van Paul Kusters die ik in het Nieuwsblad van het Noorden spotte.



Terug in Den Haag, linea recta naar de Soestdijksekade waar al vanaf twaalf uur 's middags het jaarlijkse Kaderock aan de gang was. Een kleinschalig rockfestival in en nabij Musicon, met vooral Haagse bands. Evenals vorig jaar kwam ik daar twee neven van mij tegen, Robert en Jan. De laatste organiseert het jaarlijkse Zeeheldenfestival, ook een gezellig evenement met tal van activiteiten, vooral muziek. En Jeanet en Ruud van de sportclub. 

Ruud adviseerde mij om beslist naar Arie Spaans en zijn band, Naked, te gaan kijken. Dat heb ik gedaan en het moet gezegd: een heel goede band met onder andere een accordeon en een viool. Een mix van Folk en Soft-rock. Bij nader inzien herinner ik me dat ik hen meer gezien en gehoord heb. Lijkt een beetje op Johan, echt zo'n groep die een keer door Matthijs in DWDD uitgenodigd zou moeten worden. Prima musici en Arie Spaans is niet alleen een uitstekende componist/liedjesschrijver maar ook een goede zanger. Of andersom, mag ook.

Erg lang ben ik niet gebleven want er moest gekookt worden thuis. Dus over de andere bands kan ik niet veel vertellen, wel dat The Clarks eerder die middag hadden opgetreden, en dat is wel de bekendste en succesvolste coverband van de regio. Nummers van onder andere The Beatles en The Stones, ze draaien er hun hand niet voor om. Cesar Zuiderwijk en Rinus Gerritsen waren er ook bij. Zal best goed geweest zijn.

Geen opmerkingen: