zaterdag 26 oktober 2013

Afzien in Monster


Vanmorgen was ik nog redelijk optimistisch over hoe het zou gaan bij de halve marathon van Monster. Het zou immers mooi weer worden, met niet al te veel wind. Dat het echter geen makkie zou worden was van tevoren ook al duidelijk.

Het werd, ondanks het uitblijven van ècht ruige weersomstandigheden, een zeer zware editie. En dat is niet alleen mijn mening, maar de mening van iedereen die ik naderhand sprak. En dat zat 'm vooral in het stuk strand, negen kilometer vanaf Monster naar Hoek van Holland zoals ik al schreef, maar dat betekende ook negen kilometer lang mul zand met een stevige wind pal tegen. Daar heeft iedereen ook veel tijd verloren. Alhoewel, tijd, tijd.... De halve marathon van Monster loop je niet voor een tijd, die loop je voor het afzien. Zie het maar als een heel zware training.

Rond twaalf uur deze morgen had ik met Jan Groeneveld afgesproken bij Meer en Bosch, vanaf daar zouden we naar Monster fietsen. Dat deden we op ons gemak, het was immers nog vroeg. Voordeel was wel dat we onze fiets nog kwijtkonden in het fietsenrek voor de ingang van sporthal 'De Wieleped' en we op ons gemak koffie konden drinken aan de bar. Ook andere bekenden die aan de vroege kant waren zagen we, zoals Cor van der Geest, Ruud van Aarle, Anja Rienstra (zij zouden de 10km lopen), snelle Rutger Kramer, superveteraan Bert Gerritsma en zowaar de blogger Hans Verbeek en Marathonton! De laatste had ik al een tijd niet meer gezien, vanwege het jubileumjaar heb ik niet meegedaan aan de bloglopen (voor zover die nog bestaan), bovendien heb ik niet altijd zin om naar het andere eind van Nederland te reizen om aan een loop mee te doen. En die ultralopen waaraan al die bloggers deelnemen, daar kom ik niet aan... Toch  leuk om 'm weer te zien.

Jan G. was van plan 'de tien' te lopen maar twijfelde nog of hij zou switchen naar de halve marathon. Uiteindelijk besloot hij toch bij zijn aanvankelijke besluit te blijven. Dus toch de tien! Naderhand werd hij daarvoor - door een hogere macht? - rijkelijk beloond, want bij het inlopen kreeg hij die tien weer terug! Ik spreek in raadselen denk ik, maar hij zag een stukje papier op straat dat, toen hij het opraapte, een tientje bleek te zijn.

Het was nog een aardig stukje lopen van De Wieleped naar de start, in het centrum van Monster. Om twee uur precies was de start van de deelnemers op alle afstanden: vijf, tien en 21.1 kilometer. Eén minuut later kwam ik over de startlijn waarna mijn netto tijd begon te lopen. Ik heb deze halve marathon gelopen in een tempo dat in trainingen bekend staat als dl3, dus een (voor mij) redelijk snel duurlooptempo maar niet 'alles uit de kast'. En dat is best goed bevallen, ik ging niet kapot. Dat was ook niet het geval toen wij na zeven kilometer het strand opgingen en aan de lange, lange voettocht naar Hoek van Holland begonnen. Dat er echter ingeleverd moest worden blijkt wel, want had ik op het 5 km. punt nog iets meer dan 25 minuten gelopen, bij het 10 km punt stond de klok al op 55 minuten. Er stonden enkele supporters en fotografen op het strand ons aan te moedigen. Daartussen ook Hans Uyterhout, de strandfoto's zijn door hem gemaakt.


Groepje HAAGenaars die vanmidag op diverse afstanden hun beste beentje hebben voorgezet!
Er was af en toe een klein treintje, maar geen grote groep. En het duurde en duurde maar. Uiteindelijk konden we bij Hoek van Holland weer de duinen in waarna het nog zo'n vijf kilometer terug was, nu wel met de wind mee. Hoewel ik de benen en het lijf wel begon te voelen passeerde ik op die terugweg toch nog vijf mensen maar werd zelf niet meer voorbijgelopen. Uiteindelijk finishde ik in exact twee uur, misschien iets onder de twee uur. Tenminste, dat zal het netto zijn denk ik, de brutotijd was 2:00'56''.

 
Moe maar voldaan terug naar het sportcomplex, daar gedoucht, een kop stevige snert met rookworst genomen en een broodje worst. En later een biertje. En nu maar wachten, eerst de prijsuitreiking - er waren veel categorieën - daarna de loterij op startnummer. Nadat de laatste prijs - zoals altijd een fraaie fiets - verloot was, ging ieder weer zijns of haars weegs.

4 opmerkingen:

Hans zei

Het was pittig gisteren, met die tegenwind.
Knap dat je het hebt volbracht.

Marathonton zei

Fred, leuk je weer eens gezien te hebben. Was zeker zwaar en mijn tijd 1.47 viel me ook wat tegen. Maar ja als je veel kopwerk op het strand hebt gedaan en tussen 2 marathons in zit... ;-) Maar je hebt het prima gedaan.... en dit blijft toch altijd een bijzondere halve. Ga nog eens mee met de bloggers !

Fred zei

Hoi Ton,
Ook ik vond het leuk je weer eens te hebben gezien. Best een goede tijd gelopen, gegeven de omstandigheden! Ik ga zeker weer eens mee met de bloggers, ik hou de posts in de gaten. Maar het zal - gelet op mijn agenda - wel volgend jaar worden, als het goed is ga ik dan ook weer langere afstanden lopen.



Anoniem zei

halo fred kranig gedaan onder deze omstandigheden geweldig! groeten van jeanet