zaterdag 15 maart 2014

CrimsonprojeKct in Zoetermeer: leeuweriktongetjes in gelei met 5 sterren

Gisteravond ben ik met Murat Ertop naar De Boerderij in Zoetermeer gegaan. Daar trad King Crimson op, of liever gezegd het Crimson ProjeKct. Maanden terug had ik online al tickets gereserveerd, want dit is een groep die niet te missen valt. Voor mij althans, KC  behoort tot mijn absoluut favoriete bands. En inderdaad werd ik niet teleurgesteld in mijn verwachtingen, verre van dat.

King Crimson is een van de bekendste 'Progrockgroepen'  ter wereld. Deze Britse rockband is in 1969 opgericht door gitaarlegende Robert Fripp, tevens een van de uitvinders van de progressieve rock.

Fripp, het kleine genie met het voorkomen van een hoogleraar die tijdens optredens bij voorkeur in de schadus staat, was er ditmaal niet bij. Eind dit jaar schijnt hij echter weer met een formatie op tournee te gaan. Wie er wel bij was: zanger-gitarist Adrian Belew, die als altijd met vrolijk-geamuseerde blik en licht huppelend de rol van frontman op zich neemt. Hij doet dat met verve.

Al vroeg waren wij in een uitverkochte De Boerderij en we schoven meteen door naar de voorkant van het podium. Zo zouden we goed zicht hebben op de optredende artiesten. Wie er ook al stond was Sparta-lid en organisator van menig lokaal hardloopevenement Peter van Soest met zijn vrouw.


Ik wist van Peter dat hij een groot muziekliefhebber is en ook KC staat op zijn favorietenlijstje. Hij had voor zijn verjaardag een zogeheten VIP-kaart gekregen van zijn vrouw waardoor hij de hele dag backstage is geweest, bij de inspeelsessie aanwezig was, de bandleden had gesproken en nog een t-shirt, cd en dergelijke in ontvangst mocht nemen. Leuk cadeau!

King Crimson bestond vanavond eigenlijk uit twee groepen: Stickman, met onder andere Tony Levin met zijn opmerkelijk 'stick', een langwerpig snaarinstrument waarmee hij zowel kan bassen als 'gewoon' gitaar kan spelen, en het Adrian Belew Powertrio met de jonge gedreven basgitariste Slick. Zij speelden soms eigen nummers, maar overwegend de zeker voor insiders - want KC is bepaald geen groep die Top 40 muziek speelt - roemruchte King Crimson nummers.


Laat ik maar to the point komen: het was een topconcert, van begin tot het eind drie uur later. Ja, u leest het goed: drie uur achter elkaar speelde het gezelschap zich een slag in de rondte. Crimson ProjeKct wist met een bak schitterende teringherrie - overwegend uiterst stevige maar zeer virtuoze muziek en soms behoorlijk complexe composities - het publiek van de eerste tot de laatste minuut - inclusief de toegiften - absoluut te overtuigen. Geweldig vond ik zelf het lang uitgesponnen en spannend opgebouwde 'Indiscipline'.

Op het laatst werd een roadie op het toneel ontboden die juist deze dag jarig was. Hij werd luidkeels toegezongen door band en publiek waarna de jarige een slagroomtaart in zijn gezicht kreeg gewreven...



Beter kon het niet. Nou ja, misschien als Robert Fripp er bij was geweest met zijn razendsnelle mathematisch opgebouwde 'frippertonics' riffs, maar waarschijnlijk zien wij hem komend of volgend jaar ook weer met een KC-incarnatie optreden.

Samenvattend: absoluut topconcert! Ik moet nog wat filmpjes opladen via Youtube, in de loop van vandaag zet ik er nog eentje bij.
En dit er dan weer zo eentje: RED! van King Crimson!

Geen opmerkingen: