donderdag 17 april 2014

Van Cooper naar Khalid


Het was wel een heel bijzondere avond afgelopen woensdag. Khalid Choukoud, niet alleen de snelste marathonloper van Haag Atletiek maar op dit moment ook de snelste marathonloper van Nederland, werd gehuldigt en in de bloemetjes gezet. Dit vanwege zijn indrukwekkende debuut op de Marathon van Rotterdam waar hij afgelopen weekend 2:10' liep. U leest het goed: twee uur en tien minuten! Een combinatie van absoluut talent en een spectaculair zware voorbereiding (dagelijkse ruim 30 km trainen en af en toe een wedstrijdje tussendoor) en steun van zijn coach en sponsor heeft deze weergaloze prestatie mogelijk gemaakt. Zijn prestatie is niet onopgemerkt gebleven: "Ik heb een geweldig drukke week achter de rug, werd voortdurend benaderd door de media (o.a. door Paul en Witteman), ik kwam nauwelijks aan trainen toe." Een gedeelte van het interview dat onze PR-man Louis Hueber met Khalid had staat hierboven.


Maar het was ook in ander opzicht een bijzondere avond. Wie niet ging trainen, nam deel aan de Cooper Test. Zelf had ik mij ingeschreven bij de groep die om 19:20 uur van start ging. Eerst nog een beetje ingelopen met mijn groep, inlopen, korte versnellinkjes op het grasveld achter het clubhuis, enzovoorts. Voor zover je dat kunt zeggen bij een Coopertest ging het vrij ontspannen, ik wilde mij niet over de kop lopen. Maar het gaat er natuurlijk om dat je in 12 minuten zoveel mogelijk meters loopt maar wat er in mijn hoofd zat (tussen 2500 en 2600 meter) zat niet in mijn benen, het werden er 2480 meter. Lekker achteraan. Toch wel weer leuk om het te hebben gedaan.


De ludieke barploeg had er trouwens weer iets leuks van gemaakt deze avond, een Jaren Zeventig Disco-avond, met veel glitters en versiering alom. En op het grote scherm in de kantine ditmaal geen voetbalwedstrijden, maar Top-40 muziek uit de periode eind Jaren Zeventig, begin Jaren Tachtig. En bekertjes met pepsils op  de tafels. Later op de avond ging er voor sportkantine-begrippen heerlijk onverantwoord voedsel rond zoals bitterballetjes, gehaktballetjes en vlammetjes. Helemaal top.

Geen opmerkingen: