zondag 4 mei 2014

Struin-weekend


Dit weekend is het ene been met enige regelmaat voor het andere gezet. Vandaag (zondag) was ik deelnemer  aan een van de vele prestatielopen die in Delft worden georganiseerd, ditmaal bij AV 40. Zoals vaak kon ik met Jan Wierenga meerijden. Er kon tot en met de halve marathon worden gelopen, iets dat snelle Rutger Kramer van plan was. Wij kozen echter voor de 5 kilometer.

Dat ging best redelijk, een voor mijn doen snelle start en een tempo dat ik tot de laatste kilometer aardig kon vasthouden. Uiteindelijk was mijn tijd netto 24'40'', Jan finishde twintig seconden eerder voor mij.

Rutger Kramer (met zijn gezin) en Wim van Es waren ook van de partij!

Zaterdag ging het lopen in een ander (wandel)tempo. 's Ochtends op de fiets naar station Den Haag CS. waar ik met Walter had afgesproken. Samen gingen wij naar Heemstede waar wandelgroep De Doornvogels zich zou verzamelen. Ondanks 'werkzaamheden aan het spoor' verliep de reis vrij voorspoedig. De hele dag reden er geen treinen tussen Leiden en Haarlem, dus moesten wij in Leiden uitstappen en overstappen op de bus die als 'vervangend vervoer' bij het busstation gereed stond. In ca. drie kwartier werden wij naar station Heemstede gebracht, met een tussenstop bij station Hillegom.

Wij hadden om elf uur afgesproken maar het was een half uur vroeger dus gingen wij op zoek naar een koffietentje of iets dergelijks. Dat werd uiteindelijk een luxe bakkerij annex chocolaterie waar je ook kon zitten en koffie bestellen, hetgeen wij ook deden. Na de cappucino liepen we weer terug naar het station waar ik leidsman Hugo herkende aan zijn onafscheidelijke grote hoed. Hij was alleen ditmaal, wat betekent dat de wandelclub nu uit slechts drie personen bestond.

Wederom een koffie genomen bij het NS-uitgiftewinkeltje in de stationshal, waarvan de uitbater wist te vertellen dat de wandeling die Hugo had gepland vandaag lastig te realiseren was omdat een gedeelte van de route was afgesloten. Dus stelde ik voor om de wandeling te nemen die ik al vaak in Heemstede-Aerdenhout had gelopen. Uiteindelijk bleek dat een goed idee. Vanaf Heemstede station liepen we door bosrijke lanen via het fietspad binnen vijfentwintig minuten naar de ingang van de Waterleidingduinen. Bij uitspanning Oase kocht ik dagkaartjes en dronken we weer koffie, waarna wij op weg gingen: even binnen een kijkje nemen in het bezoekerscentrum, waarna wij 'de blauwe route' van het mooie natuurgebied volgden. Het was schitterend weer, een tikje fris weliswaar als de zon achter de wolken verdween maar dat gebeurde die dag niet veel.




Hoewel ik het gebied in het najaar - met de damhertenbronst - wel iets interessanter vind (immers meer leven in de brouwerij) is het ook in dit mei-seizoen de moeite waard om hier doorheen te wandelen.

Twee uur later kwamen we andermaal uit bij De Oase. Weer een drankje en daarna het laatste onderdeel: een kortere wandeling - naar Vogelenzang en terug 5 kilometer - waarna wij de wandeldag afsloten met een overheerlijke pannenkoek. Als die mensen één ding goed kunnen, dan is het wel pannenkoeken bakken: heerlijk van smaak, tikje krokant, aanrader!

Terug met de bus naar Heemstede en daar de bus naar Haarlem waar onze wegen zich scheidden: Hugo nam de trein naar Utrecht, Walter en ik de trein naar Sloterdijk waar even later de trein richting Den Haag CS vertrok.

Geen opmerkingen: