zondag 26 oktober 2014

BDO-loop (halve marathon van Monster) 40 jaar

Eigenlijk was het helemaal geen weer voor de halve marathon van Monster: dat hoort ruig te zijn, met regen en hagel die je gezicht striemt en je helemaal doorweekt, en storm met minstens windkracht acht waar je tegenop moet beuken. Zo heb ik ze wel meegemaakt. Maar de editie 2014, nota bene een jubileumeditie (40ste) voldeed in het geheel niet aan dit weerbeeld. Het was zacht, aangenaam weer en er was een beetje wind maar die stak pas op nadat de meeste lopers allang gefinishd waren.

bdo-loop 2013: er stond toen duidelijk meer wind!

Naast het koningsnummer was er een 5 en een 10 kilometer, voor die laatste afstand heb ik mij (na)ingeschreven. Vond ik allang mooi na die zware halve trail-marathon van vorig weekend en met de Berenloop (ook een halve marathon) volgend weekend in het vooruitzicht.

Maar eerst naar Monster. Ik ging op de fiets en dat was geen probleem, zeker niet gezien het hiervoor geschetste weerbeeld. In iets meer dan een half uur tijd was ik ter bestemde plekke, dat was sporthal 'De Wielepet'. Daar uiteraard weer de nodige bekende - en veel dezelfde - gezichten, onder andere onze trainer Arie Don en trainer a.i. Henk Moesman. Met laatstgenoemde ging ik na inschrijving naar Aries huis. Hij woont met zijn gezin in Monster, niet ver van de start, en hij had deelnemende groepsleden uitgenodigd om bij hem vooraf nog iets te drinken en vanaf zijn huis in te lopen naar de start. Alzo geschiedde.

De vertegenwoordiging van Haag-lopers viel eigenlijk best tegen, van Groep 5 was er niemand en van Groep 7 behalve wij drieën alleen Catharina Boon. Van de hele vereniging waren er ongetwijfeld meer maar ik heb ze niet allemaal gezien. Wel ontwaarde ik enkele supporters van onze club die ons aanmoedigden langs de kant. Onder wie Sandra Klein, ook zag ik Yöran en Cor van der Geest, en verder Jan Groeneveld, die zelf niet kon meelopen vanwege een blessure.

Ik was vrij laat bij het startvak en moest helemaal achteraan aansluiten. Daar waren overigens ook Arie en Henk. Voor ons stonden honderden lopers, want de deelnemers van alle afstanden gingen gelijk van start, om 14:00 uur. Nadat een wolk van confetti in de verte er op wees dat het startschot was gevallen, ging de meute van start. Het duurde anderhalve minuut voordat we over de tijdregistratiemat kwamen en daarna duurde het nog een hele tijd voordat ik mijn persoonlijke ritme had gevonden.

De eerste vier kilometers gingen door de duinen in noordelijke richting, voor Kijkduin linksaf het strand op en over het mulle zand terug naar 's Gravenzande. Bij Arendsduin naar boven de duinen weer in en na een kilometer over de Monsterseweg terug naar de finish in de Herenstraat. Het was, ondanks de gunstige weersomstandigheden, toch een pittig parcours. Uiteindelijk kwam ik in 54'17'' netto over de finish.

Arie passeerde mij op het strand en finishde - naar schatting - een minuut voor mij, maar hij kwam helaas niet in de uitslagen omdat hij in de hectiek van die ochtend zijn chip vergeten was te bevestigen. Maar ere wie ere toekomt: hij heeft naar eigen waarneming 53'10'' gelopen. Henk Moesman kwam weliswaar een paar minuten na ons binnen maar heeft ook erg goed gelopen. 75 jaar en dan 57 minuten lopen op een zwaar 10 kilometer-parcours, respect. Catharina kwam vlak achter Henk binnen. Allemaal onder het uur, dus iedereen dik tevreden.

Na afloop bij Arie gedouchd, een bakje koffie gedronken en terug naar de Wielepet. Ik zag dat Cora Mooijman - die ik even daarvoor in een woning zag verdwijnen - in de prijzen was gevallen (zij was 80ste op de 10 km, elke 40ste kreeg een prijs) dus fietste ik terug om haar dat te melden. Het gebeurt namelijk vaak dat mensen al weg zijn tijdens de prijsuitreiking en verloting, en als er een prijs op hun startnummer of lot valt en zij zijn niet aanwezig, kan de prijs niet door een ander in ontvangst worden genomen en gaat de prijs naar iemand anders. De man van Cora deed open en zei dat zijn vrouw inmiddels naar de Wielepet was afgereisd: dat is dus wel goedgekomen denk ik.





Van Haag Atletiek waren op de halve marathon een heer (Rutger Kramer, eerste 35 + man en vierde over all op de halve marathon) en twee dames, Iris Kramer en Jacqueline van Heijningen, in de prijzen gevallen: beide dames waren echter al vertrokken, maar Arie was bereid om de bloemen in ontvangst te nemen, hij zal ze naderhand aan de dames overhandigen. Ik stelde mij het verraste gezicht van Aries vrouw voor nadat manlief thuiskwam met maar liefst twee fraaie boeketten in zijn hand. "Sorry schat, niet voor jou, deze zijn voor twee andere dames"....

Geen opmerkingen: