zaterdag 18 oktober 2014

hebban olla vogala nestas hagunnan ...


Yvette, ik heb 'm! Nou ja, nog niet, ik heb 'm gereserveerd.

De afgelopen week is er dagelijks kraambezoek bij de familie Verkade. In dit kader is er ook schoonfamilie overgekomen, die gaan zondag Chloë bewonderen. Wij hebben dus logees!


Zelf ging ik aan het eind van de ochtend via boekhandel Paagman naar Heemstede. Bij Paagman ligt een leuk boekje om te bekijken. Nou ja, boekje... het is niet iets dat je zomaar in je binnenzak stopt, zelfs niet in je rugzak. Wat zeg ik? Niet eens in een mega-koffer. Het is het grootste, zwaarste en duurste boek dat ik ooit kocht maar mijn hemel: ik mòest het hebben. Ik ben verre van materialistisch, maar het water liep mij in de mond. Zo'n schitterend prachtboek, eigenlijk valt de prijs nòg mee. Ik doe knap geheimzinnig maar volgende week zal ik er wel een berichtje aan wijden. Dan ga ik 'm ophalen want het boek was veel te zwaar om nu mee te nemen.

Verder met tram, trein en benenwagen naar Heemstede. Veel gewandeld, weer (minstens) twaalf kilometer. Net als de vorige keer vanaf het station naar de Oase gelopen (25 minuten), kaartje gekocht en lopen maar. Het is zaterdag, dus er waren meer mensen op de been dan een paar dagen terug. De damherten lieten zich nu ook meer zien en horen, het is volop bronst. Na vier kilometer stevig doorstappen weer het 'damhertenbos' ingetrokken waar de meeste herten zich bevinden.


Van alle kanten lieten de volwassen dambokken hun reutelend-knorrende bronstroep horen en zowaar, ik was nog geen vijf minuten in het bos of twee strijdlustige bokken gingen met elkaar op de vui... eh op het gewei. Het is gelukt de laatste drie minuten van dat gevecht op te nemen.

Het gevecht liep min of meer 'onbeslist' af, de een ging niet voor de ander op de vlucht. Ze imponeerden elkaar nog wat maar daar bleef het bij, zij aan zij liepen ze het bos uit. Kennelijk vonden ze het welletjes voor vandaag. Maar de fotografen en filmers hebben mooie opnamen kunnen maken!



Terug bij de Oase een glas 'natuurlijke' appelsap besteld en een overheerlijke appelpannenkoek verorberd. Dat zijn ècht heel goede pannenkoeken die ze daar maken. Ik werd nog gebeld van het thuisfront ik zou koken (indisch) en had die ochtend al de boodschappen daarvoor gedaan maar de dames gingen op de boulevard iets eten. Ook prima. Weer teruggelopen naar het station, want de bus gaat om het uur en die was net weg.


Vanavond wordt het geen latertje want morgen ga ik weer de hort op, ditmaal naar Drunen. Dat wordt heel vroeg opstaan!

Geen opmerkingen: