woensdag 31 december 2014

Het jaar 2014 in vogelvlucht (januari t/m juni)

Facebook heeft voor al zijn vrienden een aardig jaaroverzicht gemaakt op basis van persoonlijke foto's. Maar dat wil niet zeggen dat daarmee alle min of meer gedenkwaardige gebeurtenissen zijn vermeld, want lang niet alle foto's worden op FB geplaatst. Vandaar dat ik het op deze manier nog eens dunnetjes overdoe. Privé was het een opmerkelijk jaar omdat ik grootvader werd.

Het laatste dat ik kan vermelden is dat vanmorgen mijn laatste training van 2014 is volbracht. Na een paar winterse dagen wederom met voorjaarsachtige weersomstandigheden, lekker zonnetje en met een groepje dat zeer divers van samenstelling was: twee mensen uit Groep 5, Dick en Hans, één uit Groep 7 (Moi) en een aantal mensen die meedoen aan de CPC-trainingsgroepen. Wim Hartman was de trainer vandaag. We liepen vandaag gezamenlijk in, deden wat loopscholing op het duinpad achter het sportcomplex en vervolgens liepen we de Laan van Poot af en op de splitsing bij de De Savornin Lohmanlaan gingen we de duinen in. Daar ging het richting Kijkduin steeds twee minuten op (snel tempo) en twee minuten af. En dat acht maal. Bij Kijkduin haakte ik af omdat er nog heel veel gedaan moet worden vandaag: boodschappen, koken, we krijgen veel bezoek. Zelf nog het programma afgemaakt, op de terugweg.


Overigens heb ik maandag nog een duurloop van anderhalf uur volbracht. Ditmaal een afwijkend parcours: niet naar Kijkduin en/of Ockenburgh, maar via het Statenkwartier naar het Scheveningse Bos en de Waterpartij. Terug ging het via onder meer de Frederik Hendriklaan, Willem de Zwijgerlaan en Duindorp de duinen in. Uitkomende op de Laan van Poot, ging het laatste stuk door de Vogelwijk en langs de Bosjes van Pex en het Stokroosveld 'back home'.

Nu het eerste deel van mijn terugblik...

Januari

In januari schreef ik over orbs en zag ze dus vliegen. Maar liefst twee vliegen, een cabaresk duo bestaande uit de dames Hilde en Greetje. Humor om te lachen maar er is (was) ook verboden humor. Een expositie daarover was in het Haags Historisch Museum en De Gevangenpoort.

Meer museumbezoeken in januari: de expositie over mode-icoon Coco Chanel in het Gemeentemuseum Den Haag en de expositie over strips in Museum Meermanno. Allebei de moeite van het bezichtigen meer dan waard!

De film die ik in januari zag was 20 feet to Stardom, een boeiende documentaire over achtergrondzangeressen en hun bijdragen aan het werk van wereldberoemde artiesten als Bruce Springsteen, The Rolling Stones, enzovoorts.


En uiteraard was er weer het jaarlijkse Pint Winterbierfestival in Gouda, altijd leuk om daar met een groepje heen te gaan.

Februari

In de kortste maand van het jaar zag ik onder meer de film '12 Years A Slave', en deed ik mee aan een lange trainingsloop in Uden, daartoe uitgenodigd door trainer bij De Keien, Tiny Raijmakers.


Verder bezocht ik in Amsterdam met oud-collega Siebrand het Rijksmuseum en woonde diezelfde dag in Concerto een in store concert bij van de jazz-rock formatie Kapok.



Verder was er een feest van de voorzitter van onze vereniging die zijn universitaire studie Bestuurskunde met succes had afgerond.

Maart

Maart roert zijn staart, er waren genoeg activiteiten. Zoals het carnaval in Tilburg!


Verder was er de wandeling met de Doornvogels in de omgeving van Doorn en Maarn (De Kaapse Bossen), een bezoek aan het Amsterdamse Tassenmuseum, de Hortus Botanicus in Leiden, loopjes in Delft.

De verjaardag is weer gevierd bij Joep, de uitbater van het zeer populaire café 'Momfer de Mol'. Samen met clubgenoot Paul van O. en in aanwezigheid van - vooral - sportvrienden.


En niet te vergeten muziek! Het concert van het legendarische progrock gezelschap The King Crimson ProjecKt te Zoetermeer, en - heel iets anders - muziek van Mendelssohn, uitgevoerd door het Haagse Toonkunstkoor in de Dr. Anton Philipszaal te Den Haag.

April

Ook in April was er muziek, ditmaal de Matthaus Passion in De Badkapel in Scheveningen. Het is en blijft een prachtig en magistraal werk van de heer Bach.


Een dag later had ik een High Tea in Hotel Des Indes, dit was bedoeld als verjaardagscadeautje voor een goede vriendin van de sportclub. Wel apart, al was het maar vanwege de mooie locatie.

In april wordt er als altijd veel gewandeld en gefietst, om over hardlopen maar te zwijgen. De natuur is dan bijna op zijn mooist, zeker dit jaar met het warme voorjaar. Overal geweest waar het maar een beetje groen was in de regio, Clingendael, Ockenburgh. Madestein en uiteraard ook 'naar de bollen'.




Rond Pasen en Koningsdag altijd veel activiteiten: uiteraard de vrijmarkten, openluchtconcerten, teveel om op te noemen.

Mei

Bevrijdingsfestival, Coopertest, Schoolreunie in De Bovenkamer. Het was geen grote reunie zoals in 2008, meer een informele borrel waarbij niet de hele wereld is uitgenodigd. Niettemin toch weer gezellig en er waren een paar 'ouwe koppen' bij die er de vorige keren niet bij waren.

 En dan waren er de loopjes zoals de Omloop Ter Heijde (niet aan meegedaan) en de Halve marathon van Leiden (wel aan meegedaan), The Hague Royal Ten en de Golden Ten.


Ook in mei veel naar buiten, de natuur in. Zoals naar de Dordste Biesbosch, en de laatste dag van mei maakten wij met onze trainingsgroep een grote fietstocht door de mooiste en groenste gedeelten van Den Haag, Wassenaar, Voorburg en Leidschendam.

Juni

Deze maand begon met een zeer matineus uitstapje naar De Visafslag. Maar het meest bijzondere deze maand was wel Pinkpop! Voor mij was het de allereerste keer, had voor de gelegenheid zelfs een tentje bij de Action gekocht. Ik ging met oud-HRR maatje en muziekgek Peter Magnee. Twee dagen van alles gezien en gehoord, Ed Sheeran, The Scene, Arctic Monkeys, en niet in de laatste plaats The Stones en Robert Plant!

Ouwe rockers...

Ook noodweer meegemaakt maar dat maakte het alleen maar avontuurlijker. Aansluitend naar Drenthe gegaan waar ik vier dagen ben gebleven.
Daar veel gefietst, gewandeld en hardgelopen. Ideale provincie voor dat soort activiteiten, omdat mijn schoonfamilie daar woont kom ik er regelmatig en graag!


Later die maand verbleven wij een paar dagen in Antwerpen, eigenlijk de enige (mini)vakantie dit jaar. Naderhand is het er niet meer van gekomen vanwege privé-omstandigheden.


Op sportief gebied was er in juni onder meer De Molenloop en uiteraard de 9-uurs estafette aan de Laan van Poot! Daar hebben vooral de snelle dames van mijn - inmiddels toenmalige - trainingsgroep hun beste beentje voorgezet en zijn in de prijzen gevallen.

In Leiden was ik bij het Volkenkundig Museum een van de vele bezoekers die zich op de gevoelige plaat lieten vastleggen; dit in het kader van een foto-tentoonstelling van Jimmy Nelson. Die foto gebruik ik nog steeds als profielfoto op FB.


Geen opmerkingen: