woensdag 10 december 2014

Middagje Prinsenhof Delft


Dinsdagochtend heb ik eerst nog wat geschilderd, maar niet lang omdat het weer aanlokkelijk genoeg leek voor een wandeling. Dat ben ik dus maar gaan doen. Echter na een klein half uur - ik was inmiddels bij de Beeklaan - besloot ik de tram naar Station Hollands Spoor te nemen en met de trein naar Delft te gaan. Gewoon, om daar de wandeling voort te zetten en en passant een museum te bezoeken.


Op zo'n dinsdag heeft Delft een heel speciale sfeer; het was al middag, maar het leek wel of de stad nog wakker moest worden; winkels en horecagelegenheden die de indruk maakten net te zijn geopend, rust in de straten, zelfs op de Grote Markt. Vanaf het station liep ik naar het Binnenwater, op de hoek daarvan kocht ik in een winkel een rood-zijden stropdas. Voor de kerstdagen, ik ben niet zo van de dassen maar er zijn zo van die gelegenheden... Ik wandelde naar Museum Lambert van Meerten maar ondanks het fraaie bord met de openingstijden bleek het museum gesloten. Op internet was daar echter niets over te lezen, waarop ik een kritische opmerking op TripAdvisor heb geplaatst. Ik bleek niet de enige te zijn...

Maar geen nood, dan maar weer eens het naastliggende museum, Het Prinsenhof, bezoeken. Delftser kan al niet. Museum Prinsenhof Delft heb ik - evenals veel van 'mijn' lezers - al meerdere malen bezocht. Toch kwam was het gisteren anders over. Eerst dacht ik dat het te maken had met mogelijke renovaties maar die hebben de afgelopen jaren niet plaatsgevonden, wel zijn momenteel enkele ruimten voor het publiek niet toegankelijk. Kortom: het zal aan mij gelegen hebben.


Na binnenkomst ga je meteen het kerkgedeelte binnen waar bezoekers verzocht wordt een financiële bijdrage van € 20,- te leveren. Daarmee koop je als het ware een stukje van het belangrijke schilderij 'Gezicht in de Nieuwe Kerk' van Hendrick van Vliet. Belangrijk werk voor Het Prinsenhof waarme het kan worden aangeschaft. In ruil daarvoor krijg je wel de complete legpuzzel.

Allegorie op de deugden van Willem van Oranje
Het Prinsenhof is natuurlijk vooral bekend omdat daar één van de meest dramatische gebeurtenissen uit de Nederlandse geschiedenis heeft plaatsgevonden: de moord op Willem van Oranje in 1584. De kogelgaten zitten nog altijd als stille getuigen in de muur.

Ik vind Museum Prinsenhof Delft een prachtig museum al was het maar vanwege de grote zalen en de zeer uitgebreide collectie schilderijen, stuk voor stuk meesterwerken uit de 16e en 17e eeuw, de periode van grote bloei voor de Nederlanden en zeker ook voor Delft. De collectie beslaat een periode van meer dan vijf eeuwen en is heel divers: van Michiel van Mierevelt tot Han Schoonhoven.

De troon van Alva (1627), schilder onbekend

Ook is er veel textiel, zilver en aardewerk te zien, en uiteraard veel Delfts Blauw, alsook de geschiedenis daarvan in diverse opstellingen en filmbeelden tot uitdrukking gebracht.

Een kleine visuele rondleiding staat hier, d.i, de link naar mijn foto-album.


Leuk is ook dat het toegangskaartje recht geeft op een kop gratis koffie of cappucino bij het Stadskoffyhuis, niet alleen een mooi en erg gezellig café om te zien maar je kunt er ook fantastisch lunchen. Ik heb zelf een plak kruidkoek bij de koffie besteld, echt lekker met iets van vijgen of dadels er in verwerkt. Zeer de moeite waard!


Geen opmerkingen: