zondag 22 maart 2015

Spartaans na Bourgondisch



Het was een gezellig maar vermoeiend weekend met op vrijdag een borrel, op zaterdag een grotendeels 'boodschappen- en keukendag' om later de monden te voeden van ons en onze visite en op zondag, vandaag dus, de 1 van de 4 loop bij AV Sparta.


Het was mijn eerste loop op mijn nieuwe leeftijd. Samen met buurman Jan fietste ik naar het Zuiderpark waar het clubhuis en de baan van onze collega-vereniging is gelocaliseerd. Daar ter plekke ingeschreven voor de 10 kilometer.

Heel wat Haag-vrienden, vooral de wat snelleren onder hen, waren aanwezig en zouden deelnemen aan deze loop, tevens de laatste in een reeks van vier 1 van de 4 lopen. De laatste twee maanden was het, na een aardig zomer- en najaarsseizoen met voor mijn leeftijd behoorlijke tijden, weer sukkelen, dus zelf verwachtte ik niet deze editie met een redelijke tijd af te sluiten, ook al omdat mijn bourgondische alter ego mij weer tot bijna 80 kilo schoon aan de haak heeft gebracht.

Voorafgaand aan de start van deze editie van de 1 van de 4, werd er een minuut stilte gehouden omdat op vrijdag 13 maart jl. de voorzitter van AV Sparta, Ton de Kleijn, plotseling is overleden ten gevolge van een hartstilstand. Ter nagedachtenis aan hem gingen zijn vrouw en (klein)kinderen aan de loperscaravaan vooraf, met een foto van Ton omhoog gestoken.

En dan de loop zelf.  Het was koud, bitter koud zelfs, dus om een beetje warm te worden moest je wel je beste beentje voor zetten. De lopers op de 5,2 km moesten twee ronden lopen en een halve baan extra (ca. 200 meter), de 10 km moesten vier ronden en een baan lopen.


De eerste ronde ging wat mij betreft wel redelijk naar mijn gevoel, niet te langzaam, maar bij vier kilometer al kreeg ik het zwaar, het bekende probleem zullen we maar zeggen, en besloot na vijf kilometer uit te stappen. Dat was al niet in een wereldtijd, 27 minuten volgens de tijdklok, waarbij je wel minstens 55 seconden kon aftrekken vanwege die 200 meter extra. Maar ook een lage 26 minuten is maar liefst twee minuten langzamer dan de meeste vijf kilometertijden die ik vorig jaar liep.
Als ik door had gelopen had ik geheid problemen gehad, in ieder geval moeten 'overleven'

Snelle Groep 5 dames- en heer
Na afloop was de prijsuitreiking, 'onze Haag-jongens en -meiden' hebben het goed gedaan dus misschien wel leuk om wat foto's te maken voor site en/of clubblad. Echter liet de prijsuitreiking op zich wachten en vanwege 'sociale verplichtingen elders' ben ik op een gegeven moment weggegaan.

De rest van de dag wat gewerkt in de tuin en met de fiets even op en neer naar de stad.

Geen opmerkingen: