woensdag 29 juli 2015

De grote subjectieve croissantjes-test


Het is weer tijd voor de persoonlijke croissantjes-test! Dat heb ik al een keer gedaan, maar toen heb ik hooguit drie, vier croissants van evenzoveel bakkers uitgeprobeerd. Bij deze test - die per definitie subjectief is - laat ik de croissants die ik bij tien verschillende verkooppunten kocht de revue passeren. Het goede nieuws is dat er niet één bij was die slecht scoorde, zelfs de croissant die op de tiende plaats kwam gaf ik een zeven.

1. Boulangerie Michel

Dit is een croissant zoals je die in Frankrijk, en zeker in Parijs, bij het ontbijt krijgt. Dat is bijzonder, want er zijn bij ons genoeg smakelijke en brosse croissants te koop, maar tot dusver miste ik steeds die specifieke 'byte' en structuur van de franse croissants. Dit is zonder meer een prima croissant en vult de maag. Boulangerie Michel heeft in de regio Den Haag drie vestigingen, zelf ging ik vorige week naar hun winkel aan de Breitnerlaan (Benoordenhout).
Het aardige is dat je een èchte 'boulangerie' betreedt: kaal maar tegelijkertijd oer-sfeervol. De uitgestalde broden en stokbroden hebben die kenmerkende franse vorm en uitstraling, terwijl ik vast eens zo'n smakelijk uitziende 'gateau' ga uitproberen. Cijfer: 9

2. Buurtsuper Van den Berg

Deze buurtsuper aan de Vlierboomstraat bakt in feite de afbakcroissants van Deli France af. Op de momenten dat dit goed gebeurt - goede kleur, niet te wit maar ook niet (bijna) zwart doorbakken - is dit de lekkerste croissant. Vooral als ze nog een beetje warm zijn: heerlijk bros, goede smaak. Maar als ze wat minder goed afgebakken zijn - wat een heel enkele keer gebeurt - valt het tegen. Overigens worden de croissants na het afbakken in een bak gestort waar de klanten ze zelf kunnen uitvissen (met zo'n tang). Je kunt de croissants ook in diepvriesvorm meekrijgen, dan kun je ze thuis afbakken. Cijfer: 8,5



3. Philippe Galerne

Evenals Michel een 'typisch Franse' bakker. Het accent ligt hier echter iets meer op de patisserie. De croissantjes die ik hier kocht hadden die typische 'maan' vorm. Ze oogden wat bleek en waren niet erg groot maar uitstekend van smaak. Fijntjes, misschien wel iets tè fijntjes, ik zie een croissant meer als een - luxe - broodje voor bij het ontbijt, eventueel met wat extra boter en sowieso met abrikozenjam. Daarvoor vond ik deze croissant - die overigens door menigeen als 'de beste croissant van Den Haag' wordt aangemerkt - iets minder geschikt. Cijfer: 8

4. HEMA

Een klein croissantje en erg goedkoop (€ 0,50 per stuk), maar mooie structuur, smakelijk, lekker bros maar ook weer niet té kruimelig. Zeer goede prijs-kwaliteitsverhouding! Cijfer: 7,5


5. Petit France

Vorige week werden bij Petit France aan de Leyweg voor een zacht prijsje van die reuzencroissants verkocht. Maar eens proberen. Dat viel niet tegen! Grote verse croissants, luchtig van structuur en smakelijk! Cijfer: 7,5




6. Vlaamsch Broodhuis

Ook zo'n sfeervolle bakkerij met goede producten. In Den Haag vinden we het VB aan de Frederik Hendriklaan. Tot twee keer toe ging ik er langs om croissantjes kopen (voor deze test) en beide keren ving ik bot (maar geen croissants). Kortom, je moet er vroeg bij zijn! Maar vandaag is het gelukt. Het is een prima croissant, goede smaak, tikje stevig van structuur. Helemaal niets mis mee maar ook niet om er speciaal voor om te rijden. De andere broodproducten zien er heel mooi uit. Wel wat prijzig, maar je betaalt nu eenmaal voor kwaliteit. Cijfer: 7,5



7. Hoogvliet

Maar betaal je voor kwaliteit altijd een meerprijs? Niet altijd. Deze week waren ze in de aanbieding: vier croissants voor de prijs van twee! Hartstikke goedkoop dus, maar er was niets mis met deze croissants! Mooi van vorm en kleur, goede structuur en lekker. Cijfer: 7+

8. Bakkerij Pijl

De eerste keer dat ik bij deze nieuwe bakker aan de Vlierboomstraat croissants kocht was ik aangenaam verrast: een zeer goede croissant, prima van smaak en een tikje steviger van structuur dan die bij de overbuurman (Van den Berg). De tweede keer vielen ze echter tegen. Kortom een beetje lastig om een goed oordeel te geven, daarom vooralsnog in de (mijn) middenmoot. Cijfer: 7



9. Jumbo

Evenals de croissants bij Hoogvliet zien die van Jumbo er goed uit, echter vind ik de smaak wat 'gewoontjes', niet verrassend. Cijfer: 7

10. Albert Heijn

Beetje hetzelfde verhaal als bij de Jumbo. Zeker geen slechte croissant, maar ik mis een beetje 'de beleving'. Cijfer; 7

Geen opmerkingen: