donderdag 27 augustus 2015

Gloedvolle trainingsavond

Gisteren heb ik mijn snor gedrukt. Dat wil zeggen: aanvankelijk had ik mijn bedenkingen om met de groep mee te lopen, gezien de pijnscheuten tijdens en na de maandag-training. Maar laat ik niet hypocriet doen: toen ik later in de middag via buienradar leerde dat het een zeer natte en onweersachtige avond zou worden, besloot ik voor mijzelf te gaan lopen. En geloof het of niet: dat ging prima! Op het programma stonden twee tempo-series van 2-4-6-4-2 minuten, waarbij de tempo's in dl. 3 tempo moesten, dus allesbehalve 'over de kop'. Wel heb ik in totaal korter gelopen dan de bedoeling was, ongeveer vijftig minuten al bij al.





En na thuiskomst barstte het onweer los, met lokaal veel regen. En iedereen, vooral degenen die in Zuid-Holland wonen, werd even later verrast door een letterlijk hemels mooie lucht, in geel-oranje, rode en paarse tinten waardoor de hele omgeving in een vurige gloed werd gezet. Het had ook wel iets onheilspellends, onwillekeurig moest ik denken aan de sfeer zoals in de film 'Melancholia' van Lars von Trier.


Hoe dan ook spaart het een duur reisje naar Scandinavië uit om het noorderlicht te bekijken, alhoewel 'ons' noorderlicht vooral te maken had met de ondergaande zon in combinatie met de onweerslucht. Ik heb er - zoals zo velen - snel wat foto's van gemaakt, maar op deze site staan nog veel mooiere!

Nadat het droog werd ben ik nog even naar de club gegaan, gezellig nog wat drinken. Daar vernam ik dat de meeste groepen hun trainingen hadden ingekort vanwege het noodweer en vooral het onweer, een verstandige beslissing van de trainers!

Iets heel anders. Een maand geleden heb ik een facebookgroep aangemaakt, getiteld: "Hardloopuitslagen van weleer". Waarom? Omdat uitslagen van vóór het digitale tijdperk niet meer op internet te vinden zijn. "Nou, boeiend" zult u denken. Maar veel oudere lopers, vooral degenen die de oude uitslagenlijsten hebben weggegooid, blijken het leuk te vinden om terug te kijken op de loopjes van weleer en ook om de tijden die zij toen liepen te vergelijken met anderen of met het heden.

Heel curieus vond ik deze uitslagenlijst - althans het eerste blad - van de Vredesloop 1985. Met dank aan 'spartaan' Bert van Dijk. Je kunt je afvragen of het wel 10 kilometer was, want onvoorstelbaar dat er toen door zó velen zó snel werd gelopen. 'Onze' Harry Raaphorst staat er ook nog op.


Geen opmerkingen: