woensdag 16 september 2015

Prinsjesdag 2015 ook weer voorbij...


Nostalgische terugblik op een van de voorgaande troonredes (speciaal voor Eveline)

Meestal zijn de weergoden Prinsjesdag goedgezind, maar gisteren vormde de uitzondering op de regel. Wij zijn toen met dochter en kleindochter gaan kijken naar De Gouden Koets, waarna we - mede aangejaagd door de regen - onze toevlucht zochten bij Dudok.

Door omstandigheden waren wij te laat om een goed plekje te vinden voor de optocht, maar met een beetje kunst- en vliegwerk toch wat foto's gemaakt... De meeste zijn domweg mislukt, maar bij één daarvan zag ik bij thuiskomst, na het inladen, dat er twee burgemeesters (van de grootste steden) op stonden. En dat juist op het moment dat de De Gouden Koets op het punt stond Het Binnenhof op te rijden. De derde burgemeester, die van onze eigen residentie, was er ook bij - zo reageerde een FB-vriendin die er naast stond - maar mijn lens heeft de heer Van Aartsen niet gespot.

Over het belangrijkste - het inhoudelijke verhaal van de troonrede - is op tv al uit en te na gesproken, de ene nabeschouwing op de andere, dus dat laat ik nu achterwege

Ik ging iets eerder naar huis, en onderweg zag ik juist hoe de Gouden Koets de stalling bij Paleis Noordeinde werd binnengereden. Deze wordt de komende tijd gerestaureerd en waarschijnlijk wordt die vermeend racistische afbeelding ook verwijderd (dat is althans mijn vermoeden). Dag Koets, tot over vier jaar!

Geen opmerkingen: