vrijdag 9 oktober 2015

Stelletje eikels


Twee rustdagen op loopgebied, dus wat doe je dan? Juist, fietsen. Het weer was er naar gisteren. Eigenlijk was mijn enige plan om even een frisse neus te halen door 'een stukje te gaan rijden', maar dat werd allengs een heel stuk. Eerst reed ik naar de Koekamp, waar geen enkele koe maar wel edelherten en damherten vertoeven. Daarna besloot ik een stukje door het Haagse Bos te fietsen. Toen ik langs Huis Ten Bosch reed, kwam de gedachte op dat ik net zo goed door kon rijden, richting Meijendel.


Onderweg de nodige plaatjes gemaakt. De natuur is nu nog overwegend groen, maar per dag zie je meer herfstkleuren ontstaan. Meest opvallend was een groep krakeenden, een eendensoort die niet algemeen voorkomt. Ik zag en hoorde ze - ik schat een stuk of twaalf - in het water langs het fietspad dat door Clingendael loopt. De woerden hebben een heel aparte, nasale roep ("Eh! Eh!"), het lijkt net alsof een man het gekwaak van een eend imiteert.


Bij boerderij Meijendel een pauze inclusief koffie (met twee speculaasjes) ingelast, daarna weer terug. Foto's van het onverwachte fietstochtje staan hier.


Over herfstkleuren gesproken: 's avonds weer sinds lange tijd met 'de jongens' Paul, Paul en Vincent geschilderd in atelier De Steenslag. Dat worden driewekelijkse sessies waarbij meestal op donderdagavond twee. zelfs drie schilderijen (acryl op papier) worden opgezet: spontaan, vaak zonder vooropgezet plan.




Vandaag dus maar iets met herfstkleuren gedaan. Aan het eind van de avond bleek dat Paul nog heel wat óud werk' van ons had liggen en dat konden we meenemen. Raar maar waar: sommige werkjes - vaak probeersels of onaf'- herkenden we niet meer terug als door onszelf gemaakt, er was zelfs één bij waarvan we nog niet weten wie van ons die nou precies heeft gemaakt.


Geen opmerkingen: