zondag 13 december 2015

Relaxed over de bruggen

Vandaag had ik met Jan Groeneveld afgesproken op station Den Haag HS, van daar uit zouden we met de trein naar De Bruggenloop gaan. We waren allebei vroeger dan afgesproken dus was er nog tijd voor een flinke kop koffie bij Starbucks. Ik mopper vaak op Starbucks (yuppentent en veel te duur), maar we kregen een grote beker koffie - mag ook wel voor die prijs - die best goed te drinken was. Het was trouwens een rondje van Jan, dus een gegeven paard....


Nog nooit had ik 'm gelopen, de Bruggenloop. Dat gold ook voor bovenstaande (of hierboven zittende liever gezegd) heren, Ruud Fabrie en Wim Korff de Gids. Wij troffen elkaar op het perron van Den Haag HS en deelden even later de trein naar Rotterdam. Vanwege het speciale evenement zou deze ook stoppen op station Feyenoord Stadion.
Wij zaten in een stiltecoupé maar het was zó druk - heel veel lopers uiteraard - dat de stilte niet erg in acht werd genomen. Dan heeft het ook niet zoveel zin om zelf stommetje te spelen natuurlijk.


Vanaf Station Stadion kun je het Feijenoord Stadion zó zien liggen, en we waren er, na wat trappen op en af en tenslotte een voetgangerstunneltje, binnen enkele minuten. Wim en Ruud moesten eerst nog hun startnummer ophalen bij het wedstrijdsecretariaat, daarna gingen we naar de kleedruimten om ons te ontdoen van de nodige kledingstukken. Daarna gingen we een stukje inlopen. Jan deed niet mee vanwege een sluimerende blessure, hij was supporter vandaag.



Om half vier gingen de lopers van start, zij het dat er drie verschillende startmomenten waren. De eerste tranche - met de rode startnummers - waren kennelijk de wat snellere tot snelle lopers, de tweede tranche - groen startnummer - was de middenmoot (daar zat ik bij) en daarna kwam er nog een tranche (blauw startnummer). Al met al deden - naar verluidt - zo'n 15.000 lopers mee aan deze loop.



Het duurde ongeveer vijf minuten na de eerste startgolf  voordat wij mochten vertrekken. Het begon inmiddels kouder te worden dus van mij mocht het. Na de start duurde het nog even voordat we over 'de mat' kwamen en het wandelen overging in lopen.

Op een verhaal van 15 km lang kort te maken: ik heb lekker ontspannen gelopen, volstrekt 'naturel' en niet 'voor een tijd'. Ietsje sneller dat dl. 3 zeg maar. Dat werkte wel, op die manier kwam ik nergens stuk te zitten. Bij de drankposten steeds een paar slokjes water genomen en daarna het bekertje weggegooid, dan weer gaan. Het parcours was mooi, zeker als je over de grotere bruggen liep keek je uit over de haven van Rotterdam en zag je een schier eindeloos lint van 'verlichte' lopers (we kregen van tevoren allemaal een groene muts en een armband met groen licht).
De laatste kilometers had ik nog wat over en kon misschien nog wat meer versnellen dan ik deed, maar wilde 'heel' blijven. Misschien ben ik wat voorzichtig maar zo blijf je in ieder geval 'in de running'.

Omdat ik weinig duurlopen loop, was dit voor mij een mooie training. Uiteindelijk kwam ik in 1:22'45'' netto over de finish. Niet opzienbarend maar dik tevreden! Ik was 73ste van de 290 zestig-plussers, waarmee ik maar wil aangeven dat de wilgen tegenwoordig niet volhangen met loopschoenen van de oudjes! Uitslagen staan hier!


Teruggelopen naar de kleedkamers, daar de klamme sportkledij uitgetrokken en provisorisch omgekleed. Van Jan hoorde ik dat Wim K. de G. de 15 kilometers in 1 uur 'rond' had 'overbrugd' en Ruud had er 1 uur en 6 minuten over gedaan. Snelle tijden! Maar er liepen nog 'snellere jongens' van Haag Atletiek vóór hen onder wie Jeroen van Aken (die vijfde 'over all' werd).

Daarna terug naar het station. Feijenoord is er niet in geslaagd te winnen van FC Groningen, en op het perron steeg van alle kanten gejuich op nadat bekend werd dat Ajax vandaag heeft verloren van FC Utrecht. Ja, je bent in Rotterdam of je bent er niet.

De terugreis verliep redelijk voorspoedig. We zaten nu met Ellie van der Burgh, die in mijn groep traint. Echt tevreden was ze niet over haar tijd, ze vond de loop vooral zwaar. Misschien was dat ook mijn ervaring geweest als ik er een tandje bij had gedaan...

Geen opmerkingen: