zondag 24 januari 2016

Op zijn elf-en-dertigst


Zo, bijna een week geen blogbericht geplaatst. Word ik dan toch nog volwassen op mijn oude dag? Ik weet het niet. Wel weet ik dat er genoeg is om over te schrijven, er speelt genoeg in de directe omgeving en daarbuiten, maar er is even een dipje.

Nou vooruit, dan toch maar een paar alledaagse dingen waarvan ik denk 'lekker belangrijk voor een ander'. De trainingen bijvoorbeeld. Wel, die waren niet om over naar huis te schrijven, laat staan op dit blog. Maar je moet toch wat. De Clingendaelcross bijvoorbeeld, dat ging al niet geweldig naar mijn smaak, maar die moeizame trend zette ook door in de trainingen daarna. Dinsdag heb ik een aardig stuk gelopen, zo'n tachtig minuten, maar dat ging moeizaam. Wintervet of luchtwegen die nog niet vrij zijn van verkoudheid? Of niet genoeg hersteld van Clingendael? Het zal een combi geweest zijn.

Carel aan het 'planken'
Woensdagochtend en vrijdagochtend getraind in het krachthonk, uiteraard met de bekende 'clan' pensionado's, en woensdag-avond was de looptraining. Op het programma stond een baantraining met drie series van 3x 600 meters. Uiteraard moesten die tempo's 'in tempo' worden gelopen, maar elke keer liepen mijn benen al bij het 200 meter punt 'vol' en had ik nauwelijks zuurstof over om het tempo te vervolmaken.

Het lukte voor een klein deel, maar absoluut zeker dat ik het tempo niet in een 10 km wedstrijd had kunnen vasthouden. En  dat was nu juist de bedoeling. Heb ik mij geforceerd? Ik heb niet het idee, het ging gewoon niet, ook in een meer ingehouden tempo - wat eigenlijk tegenstrijdig is - liep het zwaar, pijnlijk-vermoeide benen en compleet zuurstoftekort. Tijdens de tweede 600m van de derde serie hield ik het voor gezien. Bovendien begon het te plenzen dus begaf ik mij schielijk naar de kleedkamer en de douche.


Hoe dan ook donderdag en vrijdag rustig gehouden. Donderdag wel opgepast bij kleindochter Chloë, zij loopt nu de hele tijd en kruipt niet meer, gaat steeds meer woordjes zeggen en is hartveroverend. Wel een stuk (anderhalf uur) gewandeld in de omgeving van Ypenburg en Nootdorp, uiteraard achter de kinderwagen.



Vrijdag ging ik met hulp van buurvrouw Wilma en buurman Jan een wasmachine ophalen in de buurt van de Leyweg, dat kwam uit de boedel van een onlangs overleden tante van mijn echtgenote. Ik merk dat de krachttraining nu goed van pas kwam.

Zaterdag, gisteren alweer, een lange duurloop gedaan van 90 minuten netto. Dat ging wel maar het weer was dan ook schitterend; veel zon, het was een genot om door de duinen en het strand naar Kijkduin te lopen en van daar uit via de puinduinen naar Landgoed Ockenburgh waar ik een rondje liep, daarna terug en via Meer en Bosch en Laan van Meerdervoort - inclusief een paar zijweggetjes - naar huis.

's Middags een beetje wezen shoppen in de stad, bij Bever Sport een sportief jackje gescoord in de Sales, drie boeken teruggebracht bij de bibliotheek, wat boodschappen gedaan bij Kruidvat en Albert Heijn, daarna fluks naar huis om een overheerlijke soep te bereiden.

Vandaag - al schrijvende is het zondag geworden - ga ik met Jan Wierenga en Jan Groeneveld naar de Bertusloop, een van de befaamde 'Delft-lopen'. Je kunt er 5 of 10 kilometer lopen. Na die lange duurloop van gisteren hou ik het op 5 kilometer, maar ik verwacht wegens stramme benen geen goede tijd te lopen. Maakt mij voor straks niet uit, want de gezelligheid staat voorop bij deze loop.



Geen opmerkingen: