maandag 29 februari 2016

Beyond Sleep


Maar weer een hardloopfoto van lang vervlogen tijden - want alweer 32 jaar geleden - gepost. Ook in verband met de CPC uiteraard. Zondag is het zo ver.

Daags na de Bertusloop (uitslagen staan online) weer de trainingsschoenen aangetrokken. Deze week maken we het niet te gek: gisteravond (maandag) stond er een duurloopje met vier kleine pyramides op het programma. Woensdag doen we nog een duurloopje, daarna rust tot de grote dag van de CPC.

De pyramidetraining van maandag hield in: vier keer 1-2-1 minuten in 10 km tempo, met twee minuten rust tussen de tempo's en 5 minuten tussen de series. Odette was 'trainer van dienst' en leidde de groep naar Kijkduin, en van daaruit een stuk verder, via het nieuwe fietspad langs het strand tot de zandmotor en weer terug naar Kijkduinsestraat, oversteken naar de Laan van Meerdervoort, langs Meer en Bosch en bij de De Savornin Lohmanlaan nam ik afscheid van de groep en liep naar huis. Wat mij betreft ging het lekker, ik voelde mij een beetje 'de koning van de training' deze avond. Maar dat zegt niet alles, inmiddels weet ik wel dat snel lopen bij de training niet betekent dat de wedstrijd ook goed zal gaan. Maar het voelde goed.




Eerder deze dag maakte ik een korte wandeling door de duinen, vooral door de nieuwe wildernis van het Westduinpark. Van daaruit ging ik weer naar 'De Sav' om bij de kruidenier die nog steeds de grootste van Nederland is ingrediënten in te slaan voor de broccolisoep.

De broccolisoep maakte ik pas ná de film. Want 's middags ging ik naar het Filmhuis, en ditmaal had ik de keus al van tevoren gemaakt: het zou 'Beyond Sleep' worden, een Nederlands-Noorweegse co-productie naar de beroemde novelle van W.F. Hermans, 'Nooit meer slapen'.

Dit boek heb ik destijds gelezen en prijkte ook op mijn boekenlijst. Het was een van mijn lievelingsboeken en het verhaal was mede aanleiding om een keer naar Noorwegen te gaan. Maar dat is alweer lang geleden.

Het was een bijzondere film en aanvankelijk vrij verwarrend, moeilijk 'in te komen', zeker als je het verhaal niet kent of, zoals in mijn geval, deels vergeten bent. Er wordt erg weinig in gesproken, je ziet vooral close-ups van de hoofdrolspeler, Reinout Scholten van Aschat in de rol van de jonge geoloog Alfred.

Samen met zijn gids Arne en twee Noorse collega’s onderneemt hij een trektocht door de Noorse wildernis. Zijn doel is aan te tonen dat kraters in het landschap veroorzaakt kunnen zijn door meteorieten.

Zijn relatie met Arne maar vooral met de Noren is moeizaam. Enerzijds komt dat door de taalbarrière, anderzijds door Alfreds onzekerheid en onhandige manoeuvres tijdens de tocht, veroorzaakt door zijn onervarenheid op het gebied van expedities. En als hij ontdekt dat een van de Noren luchtfoto's heeft van het gebied waar hij tevergeefs bij zijn professor om had gevraagd, raakt hij helemaal paranoia. Een paar maal weet hij ternauwernood aan gevaarlijke situaties te ontkomen. Het maakt hem gespannen en onrustig omdat zijn vader, die eveneens geoloog was, overleed na een mislukte sprong in een spelonk.


Beyond Sleep is opgenomen op locatie in Noorwegen en in sommige shots word je overdonderd door de woeste en tevens ongenaakbare pracht van de natuur. Ook de geluidsmontage is van hoge kwaliteit, zo hoor je in sommige fragmenten het bruisen van watervallen en kolkend water, in andere het gezoem van muggen, die in groten getale voorkomen en het de reiziger behoorlijk moeilijk kunnen maken.

Is de film een aanrader? Dat hangt er van af. Het is een mooie acteursfilm, Scholten van Aschat overtuigt zeer in de rol van de onrustige 'vreemde snoeshaan', de met zichzelf worstelende wetenschapper, die door taalproblemen en andere misverstanden wordt buitengesloten van de groep.

En als je het niet erg vindt om ruim anderhalf uur naar een verlaten, rotsachtig, wijds landschap te kijken waar grijstinten overheersen, ga dan ook kijken, Want het is inderdaad een film met prachtige beelden van de Noorse 'fjell', waar je dagen, zo niet weken zou kunnen dwalen zonder iemand tegen te komen.

Geen opmerkingen: