zaterdag 6 februari 2016

Klasbakken door de kasbakken

Dit weekend géén Apeldoorn voor een groot deel van Groep 7, maar Bleiswijk! Daar werd vandaag de Leo Ammerlaan Loop gehouden.

Leo Ammerlaan is plantenkweker en mag zich de trotse eigenaar noemen van een van de grootste kassencomplexen in de regio. Vanzelfsprekend is hij hoofdsponsor van de naar hem genoemde loop en ook nog eens vader resp. schoonvader van Sandra en Wim Korff de Gidts.

Sandra loopt ook in Groep 7 en attendeerde mij een tijdje terug op dit evenement. Heel apart, je loopt uitsluitend in de kassen, 10 km lopers lopen zes ronden en 5 km lopers uiteraard drie ronden.

Naar verluidt, hadden zich 700 lopers vooraf ingeschreven. Ik was een van hen, en van onze groep naast Sandra KdG ook nog eens Sandra Kleijn, Berry Verkijk, Ellie van den Burg, Alice de Klerk en Lydia Verkerk. Jetze Ybema had zich wel ingeschreven maar hebben wij niet gezien. Ook Cynthia Gijzen was weer van de partij.

Rond elf uur verliet ik huis en haard, Even later bracht Randstadrail 3 mij naar Zoetermeer. Daar kwam ik Thea Dietz tegen, ooit lid van de operettevereniging van mijn moeder en leidster van een kindermusicalgezelschap. Lang geleden dat we elkaar gesproken hebben. In Centrum West stapte ik over op Bus 170, bij halte Radonstraat uitstappen en daarna toch nog een stief kwartiertje doorwandelen naar de Irisweg 40,


Ik was ruim op tijd, dus kon in gemoede mijn startnummer ophalen, koffie drinken en een praatje maken met deze en gene. Even later kwamen de anderen, onder wie Berry en zijn dames. Er waren zowaar kleedkamers waar je je spullen kwijt kon. Ook nog even een rondje ingelopen met Dirk Rietberg van Groep 5, een nieuwe talentvolle loper aan het HAAG-firmanent. Het voelde goed moet ik zeggen.


Om 13:30 uur was de start. Aan de lopers werd verzocht zoveel mogelijk aan de rechterkant te lopen opdat snellere lopers konden passeren. Het ging goed, vooral de eerste anderhalve ronde. Daarna werd het toch zwaar en ging ik vanzelf langzamer lopen, geen energie meer in de benen. De belangrijkste sportfotografen van de regio, Jeroen Tibbe en Bas Binnendijk, waren allebei naar deze loop gekomen. Zodra ik hen in het vizier kreeg ging ik rechtop lopen met een zo'n ontspannen mogelijke gezichtsuitdrukking, maar of ik daar in geslaagd ben... 


Later hoorde ik dat ik niet de enige was die het moeilijk had, het was ook rond de 20 graden celsius in de kassen. Toch maar zo goed en kwaad als het ging geprobeerd het tempo te handhaven en elke ronde een bekertje water aangenomen dat bij de verversingspost werd aangereikt. De meeste dames van mijn groep, d.w.z. beide Sandra's en Alice, passeerden mij en zowel benen als longen dwongen mij om hen te laten gaan.

Uiteindelijk, na zes ronden, kwam de finish in zicht. In 53'42'' kwam ik over de meet, badend in het zweet. Het kan slechter maar of het beter kan, , , De trainingen gaan prima, maar het uithoudingsvermogen en de kracht in de benen wordt toch minder. Het is zoals het is. De lopers kregen bij de finish een gerbera uitgereikt als aandenken.

Winnaar van de 10 kilometer was de befaamde regionale loper Michael Woerden. Dirk Rietberg 'van Groep 5' (maar hoe lang nog?) heeft vandaag een mooi PR gelopen, 41:08. Alice de Klerk, Sandra Korff de Gidts en Sandra Kleijn finishden respectievelijk in 51:38, 52:28 en 51:59.
Dirk Rietberg
Het was een leuke loop om een keer te ervaren. Zeker in de winter is het aantrekkelijk om binnen, in de luwte, te lopen. Ook wel apart om zo te rennen door het bijzondere binnenlandschap dat door kassen wordt gevormd.


Na de tien kilometer gingen de lopers van de vijf kilometer van start. Spreekstalmeester van deze loop was Wim de Korf Gidts, en het startschot werd gegeven door zijn schoonpa Leo.  


Ik kon een lift terug naar Den Haag bietzen bij Chrit van Eeuwijk en zijn echtgenote, ik wist dat ze bij mij in de buurt woonden. Dat was geen probleem, zodat ik ruim op tijd was om mij aan het bereiden van een indische rijsttafel voor vier personen kon wijden.

Geen opmerkingen: