donderdag 21 april 2016

Mannen (en vrouwen) van stavast


Ziet de stoere jongens en ferme knapen, met enen vastberaden trek om de mond. Naar wij veronderstellen mochten, en naderhand dit vermoeden ook bevestigd zagen door het organisatie comité, was hier sprake van een hardloop wedstrijd. Het was een strandloop over vijf of tien kilometers, waarbij de militairen hun krachten en bovenal hun snelheid hebben beproefd. Overigens lieten niet alleen de mannelijke athleten, maar ook enkele dames zicht niet onbetuigd.

Tja, beetje archaïsch taalgebruik, maar het is dan ook een bericht uit het verleden, namelijk gisteren. 's Ochtends op weg naar het krachthonk, liep ik het laatste stuk met Menno op die juist zijn woning verliet. Bij de ingang van het sportpark stonden een aantal jeeps en een groep marechaussees, terwijl de doorgang deels werd gemarkeerd door zo'n rood-wit afzetlint dat helemaal doorliep naar en langs het trottoir van de Laan van Poot tot aan de opgang bij de Fuutlaan.

Navraag leerde dat er een strandloop speciaal voor 'onze jongens (en meiden)' was georganiseerd. Een loop over vijf of tien kilometer. Terwijl wij ons programma afdraaiden in het honk, liepen steeds meer mannen en enkele vrouwen de kantine binnen om hun startnummer bij de inschrijftafel af te halen. Het ging wel ergens om, namelijk het Open Militair Kampioenschap Strandloop 2016.


Nu wilde het geval dat ik na de krachttraining zelf nog een stukje wilde lopen, dus dat heb ik gedaan. Eigenlijk heb ik dat speels gecombineerd met het 'toeschouwerschap' en tevens heb ik foto's gemaakt van de (ruim honderd) deelnemers die er op dat moment pas een kilometer op hadden zitten.

De uitslagen van deze speciale strandloop staan hier.

Zelf heb ik gisteren, al met al, een uurtje gelopen. Vandaag werd het echter iets langer, een duurloopje van 75 minuten waarbij onder meer de Bosjes van Pex, Meer en Bosch en Ockenburgh gedeeltelijk zijn doorkruist en ook nog een stukje puinduinen.

Ik heb toen meteen het blauwe shirt ingewijd dat ik van Frits Bos voor mijn verjaardag kreeg - en gisteren bij Zier Runnig heb geruild voor een identiek exemplaar, alleen een maatje kleiner. Frits, hier is het bewijs!


De rest van de middag huiselijk en 'tuinelijk' doorgebracht. Uit de wind en zonder bewolking was het heerlijk, bijna warm, weer. Maar ook een vlindertje (boomblauwtje) van een wisse verdrinkingsdood gered - hij ging aan de rand van een waterbak zitten om wat te drinken en viel daarbij pardoes in het water - en een interview met een jonge Haag-atleet uitgewerkt.

Ik zag één, naderhand twee kikkers op deze foto...
Het wordt trouwens tijd voor een zogeheten tuin-telling. Naast dat boomblauwtje, wat vliegen en een hommel, zag ik een ekster en aan de rand van de vijver zeker vijf bruine kikkers van divers formaat. En in de vijver zwemmen kleine watersalamanders maar hoeveel dat er in totaal zijn durf ik niet te zeggen.

Geen opmerkingen: