zaterdag 18 juni 2016

Estafettedag:geslaagd loopfestijn


Er zijn heel wat beste beentjes voorgezet vandaag, want de jaarlijkse 9- en 6-uurs estafette aan de Laan van Poot greep weer plaats.

Meerdere malen heb ik hieraan deelgenomen, ook vandaag Hoe vaak? Geen idee, maar het zal zo om en nabij de vijftien keer zijn geweest. Op Facebook had ik al wat foto's van vorige edities geplaatst.

Vandaag maakte ik deel uit van een zogeheten 'gemengd'  6-uurs team die voor de gelegenheid 'De Cultuurbarbaren' zijn genoemd. Ellen Topman, Gerdien Meijerink, Martha Michielsen en ik-zei-de-gek. Vier dames en één heer (nou ja..).

In totaal hadden zich 27 teams vooringeschreven, verdeeld over de 9-uurs en de 6-uurs estafette. Of het daarbij is gebleven weet ik niet precies (update: nu  wel, want de uitslagen staan inmiddels online).

De weersomstandigheden waren - in tegenstelling tot de voorspellingen - zeer matig: zo regende het vaker dan verwacht, vooral in de ochtenduren - toen de 9-uurs lopers al bezig waren - maar 's middags bleef het ook niet droog. Met als gevolg dat sommige deelnemers tijdens hun ronde aardig wat hemelwater te verwerken kregen.


Zelf kwam ik pas rond kwart voor elf aan, kort daarop volgden mijn teamgenoten. Met vereende krachten hebben wij de meegebrachte bungalowtent van onze 'captain' Ellen Topman opgezet. Dat gaf aanleiding tot enige buurman-en-buurman achtige taferelen, maar uiteindelijk stond-ie trots te pronken temidden van zijn buren, de tenten van andere groepen.




Om twaalf uur was de start van de 6-uurs lopers, zowel solo-lopers als de twintig teams. Onder de solo-lopers bevond zich ook blogger Richard van der Klis en een opmerkelijke debutante: Sonja van Breukelen die deel uitmaakt van onze trainingsgroep.


Ze heeft zich secuur voorbereid op deze ultraloop, en dat heeft vruchten afgeworpen: zij finishde uiteindelijk als eerste dame, waarmee ze onder andere een ervaren ultra-crack als Ineke Scheffer achter zich liet. Top Sonja! Je was de held van de dag wat 'Haag' betreft.


Wat de ploegen betreft kan ik alleen voor mijzelf en het eigen team spreken. Heerlijk gelopen in een - gevoelsmatig - rap tempo (steeds tussen de 9'25'' en 9'43''), waarbij ik het vooral in de op twee na laatste ronde moeilijk had, verstijfde benen. Toen zat ik boven de 10 minuten.


De Cultuurbarbaren zaten wat gelopen tijden betreft vandaag dicht bij elkaar: zo tussen de 9'15'' en 9'50''  minuten per gelopen ronde, waarbij Gerdien een paar keer flink onder de 9 minuten dook, een keer zelfs 8'30''. Ook de andere dames, Martha en Ellen, gingen evenals Gerdien van lieverlee steeds sneller lopen.


Zelf had ik de twijfelachtige eer de laatste ronde te mogen lopen. Na enkele honderden meters hoorde ik iemand achter mij. Het bleek Gerdien te zijn, die mij had gevolgd met mijn jack. Onwillekeurig werkte zij als 'haas' voor mij, wat betekende dat ik toch nog wat meer meters kon maken dan verwacht.


Bij de ingang van de parkeerplaats klonk het eindschot, daar kwam het team bijeen om gezamenlijk op de afstand-opmeters te wachten. Van de gelegenheid maakten we gebruik om een paar team-foto's te maken.


Het zat er op! Genoten van een heerlijke sportieve dag met als afsluiting de prijsuitreiking en een uitgebreide pastamaaltijd met drie pasta-varianten, diverse salades, brood en wat dies meer zij. Organisatoren, het was weer geweldig! Volgend jaar weer, D.V.!


1 opmerking:

gwm zei

Volgend jaar weer!? Het was een waar genoegen. Dank voor een erg leuk verslag en foto's.