maandag 6 juni 2016

Kom mee naar buiten allemaal...


Op Waarneming.nl, de site waar iedere natuurliefhebber zijn of haar waarnemingen kan plaatsen, zoek ik regelmatig waar - voor mij - interessante dieren te spotten zijn. Zo ben ik nu al jaren op zoek naar de wielewaal, maar op de plaatsen waarop onze geel-zwarte vriend - volgens waarnemingen - zou bivakkeren, heb ik 'm nooit gehoord, laat staan gezien.



Zo ook vandaag: ik besloot naar de Broekpolder bij Vlaardingen te gaan, want daar was-ie door verschillende personen gesignaleerd. Vooral gehoord, want zien doe je 'm zelden omdat hij heel hoog in de bomen (meestal populieren) leeft en met zijn gele kleur niet opvalt tussen het zonbeschenen bladerdak.


De weg erheen ging deels met de fiets naar het station, vervolgens de trein naar Schiedam, dan een stuk met de Metro en tenslotte nog een flink ritje met de bus. Vanaf de uitstaphalte tot aan de locatie waar de wielewaal zich zou ophouden, was ongeveer een uurtje lopen, terug hetzelfde verhaal.


Lang verhaal kort: ik heb veel vogels horen zingen in het fraaie natuurgebied dat de Broekpolder is, maar de wielewaal? Ho maar. Is dat erg? Eigenlijk niet, hooguit jammer want zoals gezegd, de Broekpolder is een prachtig wandelgebied. De foto's spreken voor zich. En toch ook andere bijzondere vogels gezien, zoals dit paartje van de zeer zeldzame geoorde fuut (Podiceps nigricollis).


Nou ja, ik heb een paar jaar terug een schilderijtje gemaakt van de wielewaal, dan hebben we in ieder geval een plaatje.

En dan was er 's avonds de training. Daags na de geslaagde 10 kilometer in Bloemendaal, werd er een pittige looptraining afgewerkt, met Odette als trainster van de dag. Arie, Henk, Jan, Ben en ik vormden het mannelijk deel van de maandag-groep, verder waren er naast Odette Sanny, Sonja, Alice, Ana en Ellie. Na het inlopen en de loopscholingsoefeningen, gingen we naar Kijkduin voor 'het hart' van de training, een pyramide van 3-6-9-6-3 minuten, waarbij de minuten in 10 km tempo moesten worden gelopen. De rustpauze tussen de tempo's bedroeg drie minuten. We gingen een eindweegs door de duinen richting camping Ockenburgh, en van daaruit terug naar de baan.

Misschien ben ik door al dat geloop een beetje doorgesmeerd geraakt, want het ging goed vanavond. Dinsdag maar een beetje rustig-aan doen, maar of dat helemaal gaat lukken kan ik niet beloven...

Geen opmerkingen: