donderdag 16 juni 2016

Tommy Coopertest

"Ik heb zojuist de Tommy Coopertest achter de rug", zei iemand gisteravond in de kleedkamer. Daarmee aangevend dat de door hem gelopen afstand een lachertje was, tegenvallend in vergelijking met de vorige keer. Gelukkig liep het met hem niet zo slecht af als genoemde komiek die tijdens een optreden het leven liet.

Maar goed, ik kon hetzelfde zeggen, ik draaide voor geen meter. Nou ja, de eerste ronde ging best snel voor mijn doen, 1'42'' op de 400 meter maar ik kon dat tempo overduidelijk niet volhouden. Zwaar, verzuurde knieën, sleepte ik mij achteraan voort. Op het laatst kwam Bert Wentink mij voorbij en ik moest alles op alles zetten om gelijk met hem te stoppen bij 2438 meter. Wel meer dan zes ronden maar liefst 50 meter langzamer dan de vorige maand. Volgens mij is het niet louter de leeftijd (ook en vooral natuurlijk), maar ook het vele wandelen van dinsdag, het drie uur lang staan bij het Malieveld (stalpoten) en het fietsen op de zware stadsfiets waarmee ik mijn knieën danig heb belast kunnen een rol hebben gespeeld. Meer smoesjes heb ik niet...

Overigens werd iedereen aan het begin van de avond bij het terras ontboden, want het voltallige team Haag Atleten werd gehuldigd en in de bloemetjes gezet. In Sittard werden 'wij' namelijk voor het tweede jaar Nederlands Kampioen. De wethouder had na veel lovende woorden voor de atleten en de club nog een verrassing in petto, hij gaf aan dat Haag Atletiek in 2017 het NK Atletiek mocht organiseren

Na de Coopertest en de huldiging van het NK-team toch nog een stukje in- en meegelopen met groep zeven. Maar omdat er een redelijk zwaar programma zou worden gedraaid, haakte ik bij Kijkduin af en liep terug.


Een van onze sportfotografen, Bas Binnendijk, had gisteravond maar liefst twee keer de Coopertest gelopen. De eerste keer viel hem tegen. De vorige keer liep hij ook voor een tweede maal en toen had hij aanmerkelijk meer meters gelopen. Deze excercitie herhaalde hij en ondanks dat hij onderweg wat 'inzakte' - niet zo gek want het was een groep met uitermate snelle jongens - liep hij nu ook maar liefst tweehonderd meter(!) meer dan de eerste keer. Zijn theorie is dat je na zo'n eerste keer meer bent 'opgewarmd' en dat betaalt zich uit.

Vanmorgen wel nog een duurloopje gedaan, domweg omdat daar een beetje de klad in zit de laatste tijd. Het ging in een heel rustig tempo, ca. 6 minuten per kilometer. Ik liep van huis over de Laan van Meerdervoort, langs Meer en Bosch, naar landgoed Ockenburgh. Daar nam ik de ronde met bospaadjes door het Hyacintenbosch en Leidenhof, vervolgens verliet ik het landgoed en ging via en over het beruchte puinduin naar beneden. Bij de pomp een paar slokjes water gedronken en bij Kijkduin naar boven toe. Door de duinen - met het zware stuk natuurgebied met veel klimmen en mul zand - kwam ik uit bij het veldje van de De Savornin Lohmanlaan, en over de Laan van Poot terug naar het sportveld en verder. Bij de Fuutlaan ging ik rechtsaf, sportlaan over, Zonnebloemstraat uit en zo naar huis. Al met al 90 minuten gelopen.  Had niet veel langer gekund op dit moment.


Geen opmerkingen: