woensdag 28 september 2016

Weekje weg - deel 2 (slot): Parijs

Vrijdagochtend vertrokken we naar Parijs. Daar aangekomen, stond meteen een fikse wandeling op het programma: van Porte Maillot naar Hotel de France in de Rue Jarry. De route liep grotendeels over de Avenue Champs Elysées, Boulevard Haussman, Rue de la Fayette tot aan het metrostation Chateau d'Eau, van waar het nog maar tweehonderd meter lopen was naar de plaats van bestemming.

Eerlijk is braaf: we hadden een goedkoop hotelletje geboekt en dat was te merken. De directe omgeving maakte een nogal verpauperde indruk. Er was ook geen lift in het hotel, wel trappen met houten treden die we moesten bestijgen om de vijfde verdieping te bereiken. De kamer was zonder veel lief of loof, maar wel schoon en evenals in Lille stond (of hing, eigenlijk) er een tv. Echter ook hier louter franse zenders. Maar goed, je gaat niet naar Parijs om televisie te kijken, al hebben we wel een paar keer (gedeeltelijk) naar een detective gekeken. Het heeft even geduurd voordat we gewend waren, maar de mensen aan de receptie waren heel vriendelijk en het ontbijtbuffet was sober, maar voor de rest okee.

Verder heb ik drie nachten niet geslapen. En onder 'niet' bedoel ik van 'twee uurtjes' tot 'helemaal niet'. Hoe dat komt, geen idee. De bedden waren prima, maar ondanks de dagelijkse wandelingen en de etentjes met wijn, weigerde Klaas Vaak langs te komen. Desondanks was ik overdag wonderlijk fit en had ik geen last van inzinkingen.

Oh La La!

De tweede nacht hadden we behoorlijk last van de buren naast ons, die hartstochtelijk de liefde bedreven waarbij vooral de dame zich - blijkens al het geluid dat zij produceerde - niet onbetuigd liet. En dat wel vier keer die nacht, waarbij de seriepauzes (term ontleend aan de hardloop-trainingen) werden opgevuld met vrolijke gesprekjes en schaterend gelach. Daarna begon het feest weer van voren af aan. Mijnheer stond z'n mannetje, zoveel was wel duidelijk.

Toch nieuwsgierig wie het geweest konden zijn, wat de volgende ochtend bij het ontbijt tot speculatie en - mogelijk valse - vermoedens leidde tijdens het argeloos bespieden van de overige gasten. Maar er waren ook stelletjes die al hadden ontbeten en na ons zouden er nog meer komen, dus we zullen het nooit weten.

Les Promenades

Wat we in Parijs vooral en heel veel hebben gedaan is wandelen, wandelen maar ook wandelen. Bijna dagelijks kwamen we uit bij de Seine en het toeristische gebied bij St. Michel, maar ook bij de Jardin des Plantes.

En een andere dag toch weer de trappen beklommen naar de onvermijdelijke Sacre Coeur, de Place du Tertre en dan weer naar beneden. Het was de enige dag waarop het vrij onverwachts ging regenen, maar we hadden zowaar een parapluutje meegenomen! Die bui trok relatief snel over en toen was het weer droog.

Alle dagen trouwens mooi en vrijwel windstil weer gehad, zonnig en in de namiddag zelfs warm. Ideaal weer voor zo'n stadstripje.

Zo nu en dan werd al dat geloop onderbroken door een rustpauze op een terrasje, Vooral in de namiddag deden we dat, tijdens 'Happy Hour'. Dat komt meestal neer op een aantal drankjes waarvan je iets meer krijgt tegen gereduceerd tarief. Was altijd wel lekker, meestal werd het bier maar ook een keer een smakelijke cocktail.

Art pour le Philistin

In Parijs twee musea voor het eerst bezocht, zaterdag was dat Musée d'Orsay en zondag Musée Gustave Moreau.

Om met d'Orsay te beginnen: dit is met stip het mooiste museum dat ik ooit zag. De grote en prachtige collectie (vooral) 19de eeuwse kunst (beelden, schilderijen - veel impressionisten - , prenten, meubels, enzovoorts) is ondergebracht in een voormalig treinstation, en het geheel is zonder meer overweldigend.

Voor elke franse president wordt een monument van grote artistieke waarde neergezet, dit museum is de geurvlag van danwel het eerbetoon aan Valérie Giscard d'Estaing. Dus zó lang bestaat dit museum niet. Absolute aanrader!

Het Musée Gustave Moreau bezochten we tijdens een wandeling door Montmartre. In dit voormalige woonhuis van de befaamde 19de eeuwse schilder hangen zijn tientallen schilderijen en tekeningen verspreid over drie verdiepingen in diverse, in originele staat gemeubileerde, kamers. Overal staan grote bakken waaruit bezoekers een geplastificeerde kaart kunnen trekken. Daarop staat informatie over de in de betreffende zaal tentoongestelde schilderijen. Een mooi en interessant, zij het wat donker museum.

Voor wie geïnteresseerd is: deze link komt uit op mijn foto's van Musée d'Orsay, en deze link op het foto-album van Musée Gustave Moreau.

Culinair

Je zult echt je best moeten doen om in Parijs slecht te eten. Ons is het in ieder geval niet gelukt. Ik heb altijd de rare gewoonte om foto's te maken van de maaltijden.

Erg lekker allemaal, en veel hoeft het niet te kosten. Bij sommige restaurantjes - vooral in de bekende straatjes rond Rue Huchette - kun je al een menu krijgen van tien euro, bij de meeste restaurants ben je zo'n vijftien tot twintig euro p.p. kwijt, en de welgestelden onder ons zullen (g)astronomische bedragen kunnen neertellen voor een verfijnde maaltijd in de chique restaurants. Maar zoals gezegd: zelfs bij de simpele zaakjes kun je erg lekker eten.

Courir!

En hardlopen? In Lille twee keer gedaan, een keer slechts twintig minuten, de ochtend van ons vertrek naar Parijs drie kwartier.

In Parijs één keer gelopen, dat was overdag, na een rustpauze in ons hotel. Een pittige duurloop vanaf Gare de l'Est naar Forum les Halles, langs het Louvre en door de Tuileruien om de grote ronde vijver heen en weer terug. Al met al vijftig minuten gerend. Was lekker, ik loop graag in het buitenland.

Las ook dat er in de buurt (Disneyworld) een 5 km loop was, maar daar heb ik niet aan meegedaan. Op FB las ik dat clubgenoten daar wel hebben gelopen. Jammer, maar een mens kan niet alles hebben en doen...